Warning: SQLite3::exec(): database is locked in /var/www/sites/naestved.kips.dk/private/indexFunctions.php on line 11

MEDICIN - Medicinadministration - NÆ

Fremgangsmåde

Proceduren Medicinhåndtering generelt – NÆ skal kendes og anvendes inden enhver omgang med medicin.

Medicinadministration er den fælles betegnelse for: 

  • Udlevering og indgift af medicin til borgeren
  • Evt. hjælp til medicinindtag
  • Observation af borgeren i forhold til virkning og bivirkning

Medarbejderen skal altid sikre sig, at borgeren får sin medicin på den rette måde og på det rette tidspunkt. 

Medarbejdere handler som den ordinerende læges medhjælp og har derved et selvstændigt ansvar for, at den gældende procedure er fulgt.

Medarbejdere, der administrerer borgeres medicin, er ansvarlige for at frasige sig opgaver, der rækker ud over eget kompetenceområde. Herunder forpligtiget til at tilkalde hjælp ved tvivl.


1.0 Medicin dispenseret af pårørende
Pårørende, der dispenserer borgerens medicin, har selv ansvar for at administrere medicinen. Det vil sige, at medarbejdere ikke må udlevere medicinen.


2.0 Vurdering af borgerens administrationsbehov
Der fortages en faglig vurdering af, om borgere helt, delvist eller ved brug hjælpemidler er i stand til at varetage medicinadministrationen selv.
 

3.0 Før udlevering af medicin
Opbevaringssted af borgerens medicin ses i aktuel medicinliste. 

  • Sørg for at udlevering af medicinen foregår under rolige forhold
  • Overhold en de hygiejniske forholdsregler
  • Anvend handsker ved berøring med medicinen


4.0 Kontrol inden udlevering af medicin

  • Borgers navn og CPR nummer på æsker/dosisposer
  • Dag, tidspunkt samt ugeæske er korrekt. Start med udlevering af ugeæske 1 og derefter ugeæske 2
  • Dosisposer for dato og tidspunkt se instruks: Dosisdispensering - NÆ
  • Antallet af tabletter stemmer overens med aktuel medicinliste
  • Om der er sidedoseret medicin eller anden medicin fx dråber, inhalation m.m.
  • Hvordan medicinen skal indtages fx i forbindelse med et måltid, mellem måltider eller knuses mv.

Hvis borgeren får risikosituationslægemiddel se handlingsanvisning i Nexus.

Ved tvivl eller uoverensstemmelser tages kontakt til en sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent. Medicinfejl indrapporteres som samlerapportering.
 

5.0 Medicinadministration
Al medicin der står på medicinlisten, dvs. tabletter i doseringsæsker, dosisdispenseret medicin, salve, øjendråber mv. skal udleveres. 

Skriv dato på åbningen af øjendråber, salver, injektioner m.m.

Hvis medicinen f.eks. skal knuses, skal dette aftales med borgerens læge se instruks: Medicinhåndtering generelt -NÆ

5.1 Opmærksomhed ved knusning, deling og spray af medicin

Ved risiko for indånding af medicin i forbindelse med knusning og deling af medicin skal anvendes mundbind. 

Ved risiko for stænk og sprøjt af medicinsk spray skal anvendes ansigtsvisir.  

 

5.2 Dokumentation af medicinadministration 
Det skal fremgå af døgnrytmeplanen og i handlingsanvisningen, hvordan medarbejderen skal udlevere medicinen til borgeren.

Der skal altid kvitteres for udlevering af medicin.  

  • Registreret givet = medicin er udleveret og set indtaget
  • Registreret ikke givet = medicin er ikke udleveret (angiv årsag i bemærkningsfeltet)
  • Registreret udleveret = medicin er KUN udleveret. Vurderingen fremgår af handlingsanvisningen, medicinadministration
  • Registreret ikke indtaget = medicin er udleveret og af en eller anden årsag ikke indtaget (angiv årsag i bemærkningsfeltet)

Nedenstående billede viser, hvor der åbnes og kvitteres for medicin.

5.3 Dokumentation på papirskema

Alle afvigelser dokumenteres i observationsnotat. 

De udfyldte skemaer skal ikke arkiveres i Nexus, men kan kasseres.  


6.0 Observation af borgeren 
Borger observeres ved hvert besøg i forhold til mulige bivirkninger og ændringer i borgerens almene tilstand se instruks: Hverdagsobservationer og triage -NÆ.  Ved behov kontaktes sygeplejersken eller social- og sundhedsassistenten. 


7.0 Udlevering af PN-medicin
Udlevering af PN-medicin se instruks: PN medicin-NÆ 
 

8.0 Udskrivelse fra sygehus
Sygeplejerske eller social og sundhedsassistent gennemgår borgerens medicin og aktuel medicinliste i Nexus inden medicin udleveres. 
 

9.0 Journalføring
Dokumentation omkring medicinadministration relateres altid til tilstanden: kognitiv problemer. I døgnrytmeplanen skal det fremgå at borger får administreret sin medicin og hvornår.

Der kvitteres altid for udlevering af medicin.

At medarbejdere har viden omkring håndtering af medicin inden for eget ansvars- og kompetenceområde, samt sikre en ensartet og høj patientsikkerhed i håndteringen af lægemidler.

Ledelsen er ansvarlig for at de medarbejdere, der varetager medicinhåndteringen, er instrueret og oplært heri.

Medarbejdere handler som den ordinerende læges medhjælp og har derved et selvstændigt ansvar for, at den gældende procedure er fulgt

Medarbejdere, der håndterer borgeres medicin, er ansvarlig for at frasige sig opgaver, der rækker ud over eget ansvars- og kompetenceområde.

 

 

Medicinhåndtering: Al omgang med medicin

Medicinordination: En læges beslutning om at behandle en borger med receptpligtigt medicin eller med håndkøbsmedicin. Lægen kan meddele beslutningen skriftligt eller mundtligt. Beslutningen skal dokumenteres

Administrationsmåde: Den måde som borgeren skal have medicinen på f.eks. som tabletter, inhalation, smerteplaster, indsprøjtning

Medicinliste: En elektronisk oversigt over borgerens medicinordinationer i Nexus

Medicinadministration: Medarbejders udlevering af medicin og hjælp til, at borgeren indtager medicinen samt observation af borgeren

Behandlingsindikation: Årsag til den ordinerede behandling

PN.- Pro Necessitate: Medicin som indtages ved behov

Dosisdispenseret medicin: Maskinelt pakket medicin, i dosisposer, hvor borgerens navn, CPR-nr., dato og tidspunkt for, hvornår medicinen skal tages, og hvilken medicin posen indeholder, fremgår af posen

CAVE: Latin for vogt dig eller undgå. Et medicinsk fagudtryk for lægemidler som en borger ikke bør få, typisk pga. allergi

Sidedoseret medicin: Medicin, der gives ved siden af den dispenserede medicin fx øjendråber

Gæsteborgere/feriegæster: Borgere på ferie i Næstved kommune, som i deres hjemkommune har visiterede ydelser vi skal varetage under deres ophold

FMK: Forkortelse for fælles medicinkort

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Center for Sundhed og Ældre
Faglig målgruppe: Social- og sundhedsassistenter, Social- og sundhedshjælpere, Sygeplejersker, Ufaglærte vikarer, Sygeplejestuderende, Social og sundhedshjælper-elever, Social og sundhedsassistent-elever, Faglærte vikarer, Ergoterapeuter, Teamledere, Fysioterapeuter, Pædagoger, Visitator
Udarbejdet af: Instruksgruppen i CSA
Godkendt af: Mie Hadsbjerg
Faglig ansvarlig: Instruksgruppen i CSA
Godkendt: 2025-02-04 00:00:00
Gældende:
Revisionsansvarlig:
Revision: 2026-03-11 00:00:00
Version: 8
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: MEDICIN, MEDICINADMINISTRATION, MEDICINGIVNING, MEDICININDTAGELSE, HJÆLP TIL MEDICININDTAG, MEDICINHJÆLP, UDLEVERING AF MEDICIN, KNUSE PILLER, KNUST PILLE, KORREKT HÅNDTERING AF MEDICIN, MEDICINEMBALLAGE, RISIKOSITUATIONSLÆGEMIDLER, STIKKESKEMA, KROPSSKEMA, MEDICINSKE PLASTRE, SMERTEPLASTER, DEPOTPLASTER, INSULINSKEMA, NÆ, MEDICIN INSTRUKS, LÅR, MAVE, PLASTER, INJEKTION, SKEMA