BEREDSKAB - Beredskabsplan ved strømsvigt - NÆ

Fremgangsmåde

Distriktsledelsen træffer, i samråd med teamleder/bagvagt, beslutning om at iværksætte beredskabsplanen.

Teamleder/bagvagt kontakter Brand og Redning tlf. 55 72 08 05, som hjælper med at få genetableret el- forsyningen.  

1.0 Udstyr ved strømsvigt
Anvend mobiltelefoner så lidt så muligt. Det er vigtigt, at der er mulighed for kommunikation længst muligt.

  • Lygter: Anvendes lommelygte eller pandelygte ved aften/nat borgerbesøg, i teamlokalet og på fællesarealer.
  • Power bank og USB opladning: Anvendes til opladning af mobil eller IPad. Power bank findes I administrationen (skal altid være tilkoblet strømstik, når de ikke er i brug)

 

2.0 Akutopgaver ved længerevarende strømsvigt 
Teamleder/bagvagt og medarbejderne sikre nedenstående: 

  • Livsvigtigt medicinsk udstyr: Skab overblik over, hvor mange borgere, der har livsvigtigt medicinsk udstyr. Sikre at borger får adgang til strøm, alternativt kan indlæggelse blive nødvendig
  • Ilt: Anvend transportabel ilt. Sikre at borger får adgang til strøm, alternativt kan indlæggelse blive nødvendig
  • Elektrisk trykaflastende madrasser: Sikre at bundpropper sættes hurtigst muligt i. Alternativt skaffes en almindelig madras via Hjælpemiddeldepotet. Udenfor hjælpemiddeldepotets åbningstid kontaktes Rehab Service Sjælland på AKUT- telefonnr. 40 78 57 17
  • Lifte: Anvendes trods korttidsstrømsvigt. Alternativt kan Raizer benyttes
  • Nødkald Se instruks: Nødkald virker ikke
  • El-biler: Ved længerevarende strømsvigt bedes personalet køre i benzin biler eller egne biler mod godtgørelse
  • Evakuering: Vurderer behovet for evakuering af særligt udsatte borgere
  • Elevator: Må ikke benyttes. Tjek at der ikke sidder personer i elevatoren
  • Elektriske døre. OBS om dørene virker under strømsvigtet. Anvend fysiske nøgler og alternative indgange
  • BIRPE opdatering virker ikke. Følg fremgangsmåde i instruks: Elektroniske nøgler ude af drift
     

3.0 Beredskabsplan i hjemmeplejen 
Teamleder/bagvagt koordinerer indsatsen

3.1 Rute- og nødkaldslister 

Aftenrutens køreliste og nødkaldslister printes én gang om måneden af administrationen. Listerne opbevares, sammen med denne instruks, i en beredskabsmappe på hensigtsmæssigt sted, der aflåses, når stedet forlades. Teamledere og distriktsledelsen har nøgler til stedet.

Nødkaldslister printes fra eDoc.  eller rekvireres hos hjælpemiddeldepotet

  • Distrikt Syd-ØST: eDoc. nr.: 24-034101
  • Distrikt Nord-VEST: eDoc. nr.: 24-034098

3.2 Besøgsplanlægning
Teamleder og medarbejdere vurderer, hvilke borgere der skal besøges i forbindelse med beredskabet

  • Ruterne gennemgås for at sikre, at borgere der har behov for hjælp fremgår af listen
  • Borgere der kan undvære et eller flere besøg, kontaktes telefonisk og aftalen dokumenteres på listen.
  • Borgere, hvor det aftales at pårørende, naboer eller andre varetager besøget, dokumenteres aftalen på listen

3.3 For borgere med nødkald
Borgerne kontaktes. Det dokumenteres på nødkaldslisterne, hvilke aftaler der indgås  

  • Runderingsbesøg foretages minimum hver 2. time til borgere, der ikke kan få hjælp på anden vis, og hvor borger ikke har frasagt sig besøg
  • Borgere, hvor der ikke er opnået telefonisk kontakt planlægges først på runderingsruten

Teamleder kontakter Brand og Redning på tlf. 55 72 08 05, og orienterer om, at nødkaldene ikke kan udsendes via vagtcentralen

OBS. Nødkaldene bruger strøm. Ved strømafbrydelse, overtager batterierne i nødkaldene. Nødkaldene sender automatisk besked til medarbejdernes telefoner. når batterierne er ved at løbe tør for strøm. 
 

4.0 Beredskabsplan på plejecentre
Borgerne tilbydes ophold på fællesarealerne 

  • Borgere, der ikke ønsker at opholde sig i fællesarealer tilses mindst hver time
  • Efter aftale med borgere holdes døren til boligen åben


5.0 Ophør af beredskab
Teamleder og distriktsledelse beslutter, hvornår beredskabet slutter. Almindelig drift genetableres så hurtigt som muligt herefter.  


6.0 Journalføring

  • Runderingsbesøg oprettes som akutbesøg og fortsætter frem til nødkald igen er i normal drift
  • Rutelister og nødkaldslister med bemærkninger skannes og gemmes, når beredskabet er afsluttet, i eDoc: Administrativsag: 24-034818, Beredskabsplan CSA

At medarbejdere i CSA er orienteret og har kendskab til relevant procedure, når der er længerevarende strømsvigt. Medarbejderne skal vide, hvilke beredskabsudstyr der er til rådighed, for at sikre udførsel af nødvendige pleje- og omsorgsopgaver. 

Alle ledere og medarbejdere er forpligtiget til at kende og følge instruksen. 

Ledelsen er ansvarlige for at træffe beslutninger om beredskab, samt planlægge og koordinere indsatsen. 

Ledelsen er ansvarlige for, at beredskabsudstyr er til rådighed for medarbejderne. 

Teknisk servicepersonale fra Center for Ejendomme og Indkøb – Team Drift udfører tilsyn og vedligehold af akutskabene.   

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Center for Sundhed og Ældre
Faglig målgruppe: Alle
Udarbejdet af: Instruksgruppen i CSA
Godkendt af: Helle Janni Sztuk
Faglig ansvarlig: Instruksgruppen i CSA
Godkendt: 2025-05-08 00:00:00
Gældende:
Revisionsansvarlig:
Revision: 2026-04-11 00:00:00
Version: 6
Lovgrundlag:
Standarder: 1.1.1.1
Søgeord: STRØMSVIGT, BEREDSKAB, PANDELYGTE, LYGTE, AKUTSKAB, TILSYNSBESØG, EDOC NØDKALDSLISTE, NÆ, BEREDSKABSPLAN, AKUT, RUTE, NØDKALDSLISTE, HJÆLPEMIDDELDEPOT, BESØGSPLAN