NØDKALD - Nødkald virker ikke - NÆ

Fremgangsmåde

Der kan være forskellige årsager til at nødkald ikke virker. Undersøg årsagen til nødkaldsproblemet ved at følge nedenstående afsnit 

1.0 Nødkald modtages ikke på telefonen 
Hvis en medarbejder eller et team ikke kan modtage nødkald på telefonen, tjek:  

  • om nødkalds-appen er logget på telefonen
  • om medarbejderne er tilmeldt den gruppe, de skal køre i denne arbejdsdag
  • om telefonen er offline- se punkt 1.1 
  • om nødkaldsappen er opsat korrekt (kontakt distriktets administration)

Læs mere i vejledning: Betjening af nødkaldsapp

1.1 Dårlig mobildækning
Hvis telefonen er offline kan det skyldes dårlig dækning.  Prøv at finde en bedre dækning i boligen.

Nødkaldsappen registrerer ikke, at telefonen været uden dækning. Her skal medarbejderen: 

  • Logge ud af den gruppe, de er tilmeldt 
  • Logge ud af nødkalds-appen
  • Logge ind i appen igen
  • Logge ind i den gruppe, de skal modtage nødkald fra. Læs mere i vejledning: Betjening af nødkaldsapp


2.0 Nødkalds-boksen eller senderen virker ikke 

2.1  Test strømforsyning til nødkalds-boksen
Er der lys i nødkalds-boksen i borgerens hjem? 

  • JA: gå videre til afsnit 2.2 
  • NEJ: tjek strømforsyningen 
    • er strømstikket sat i nødkaldet 
    • er strømstikket sat i stikkontakt på væggen 
    • er der tændt for stikkontakten på væggen

2.2 Test nødkalds-boksen
Tryk på den røde knap. Siger boksen:" kaldet er modtaget"?

  • JA: Nødkalds-boksen virker. Gå til afsnit 2.3
  • NEJ: Hvis nødkalds-boksen ikke siger noget, mangler den strøm. Se afsnit 2.1 og tjek strømforsyningen 

2.3 Test nødkalds - senderen (armbånd/halskæde, trædemåtte mv)
Er der lys i senderen, når du trykker på den, og kan du høre, at nødkalds- boksen siger “kaldet er modtaget”?

  • JA: Så virker batteriet som det skal 
  • NEJ: Senderen har ikke mere batteri 
    • Opret en reparation på hjælpemidlet i Nexus. Skriv at senderen mangler batteri.

2.4 Virker nødkaldet stadig ikke  

  • Opret en reparation på nødkaldet i Nexus under: “Udstyr”. Beskriv hvad der er afprøvet, samt hvad er problemet. 
  • Hjælpemiddeldepotet hjælper med at få løst problemet hurtigst muligt. 

Informer teamleder/bagvagt om problemet. Der aftales en beredskabsplan for denne borger. Beredskabet aflyses, når nødkaldet virker.


2.5 Nødkaldet mangler strøm
Når nødkaldsappen viser nedenstående meddelelser, er det fordi den mangler strøm.  Det er ikke borgeren, som har kaldt. Borger kan ikke ringes op. Accepter beskeden. 

  • Sender.bat / trædemåtte.bat / lettryk.bat /pust.bat /døralarm.bat. /kindtryk.bat

Opret en reparation på nødkaldet i Nexus under: “Udstyr”. Beskriv hvad der står i beskeden.

  • Kør ud til borger og tjek strømforsyningen (er strømstikket sat i nødkaldet, er strømstikket sat i stikkontakt på væg, er der tændt for stikkontakt på væg).
  • Internets-svigt. Borger har ikke kaldt, men der er slukket for strømmen. I kan ikke ringe til borger. Kør ud til borger og tjek strømforsyningen se hele afsnit 2.0.


2.6 Hvem kan hjælpe, hvis fejlen ikke kan findes
Hvis medarbejderen ikke kan finde fejlen, tages kontakt til nedenstående i den opsatte rækkefølge:

  • Teamleder, som undersøger om medarbejder er tilmeldt Vagtcentralen for nødkald - se guide til Composio
  • Hjælpemiddeldepotet i tidsrummet kl. 7-14.30 på hverdage. De undersøger årsagen og kontakter relevante samarbejdspartnere fx Tunstall
  • Tunstall tlf. 70225757 (døgnbemandet). Tunstall hovedcentralen forefindes i Rådmandshaven

Medarbejderen orienterer teamleder/bagvagt om problemerne. Teamleder vurderer, om der skal iværksættes en beredskabsplan.  

Formålet er at medarbejderne har kendskab til og handler, når nødkald ikke virker. 

Hvad skal der til for at nødkaldsfunktionen virker:

  • Nødkaldsfunktionen kræver en aktiv telefonlinje
  • Nødkaldsfunktionen kræver strøm.
  • Nødkaldet skal være oprettet i en vagtcentral (vi benytter Composio)
Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Center for Sundhed og Ældre, Myndighed
Faglig målgruppe: Alle
Udarbejdet af: Instruksgruppen i CSA
Godkendt af: Helle Janni Sztuk
Faglig ansvarlig:
Godkendt: 2025-05-08 00:00:00
Gældende:
Revisionsansvarlig:
Revision: 2027-04-07 00:00:00
Version: 6
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: BEREDSKABSPLAN, BEREDSKAB, NØDKALD, NØDKALDSLISTE, DÅRLIG DÆKNING, INTERNET, INTERNETSSVIGT, HJÆLPEMIDDELDEPOT, NØDKALDSBOKS, NØDKALDSARMBÅND, NØDKALDSSENDER, SENDER, BOKS, ARMBÅND, TRÆDEMÅTTE, NÆ, COMPOSIO, VAGTCENTRAL