RAMMER OG AFTALER - Introduktion til sygeplejeklinik - NÆ

Fremgangsmåde

I en sygeplejeklinik udføres sygeplejeydelser. Se RAMMER OG AFTALER - Kriterier for sygeplejeklinik - NÆ.  

1.0 Klinikrute
Hver sygeplejeklinik har en rute med tilhørende navn. Det kaldes en klinikrute. Ruten indeholder de ydelser, der leveres i sygeplejeklinikken. 

1.1 Koordinering af klinikruten

  • På klinikruten planlægges en koordinerings -"blok". I dette tidsrum koordineres klinikruten de efterfølgende dage, så besøgene ikke er dobbeltbooket
  • Klinkbesøg bookes fra gang til gang (minimere dobbelt booking) 
  • Klinikbesøgene tildeles den/de medarbejder, der skal varetage klinikken 

1.2 Flow om borgerens besøg. 

 Se hvordan du booker et besøg i Nexus: Kvikguide til booking af besøg i sygeplejeklinik

1.3 Borgeren udebliver fra klinik besøg
Tjek Nexus for eventuel aflysning eller om besøget er flyttet til borgerens hjem. Hvis intet er dokumenteret i Nexus følg nedenstående:

Kontakt borger pr. telefon

  • Undersøg årsagen for udeblivelsen i Nexus
  • Nyt besøg planlægges i samarbejde med borger

Ingen kontakt via telefon

  • Kontakt de pårørende. Hvis de heller ikke træffes, tages telefonisk kontakt til tilhørende teamet, der aflægger et besøg i hjemmet hurtigst muligt
  • Hvis borger træffes hjemme, revurderes det om borger skal forsætte i klinikken
  • Besøg planlægges afhængigt af behovet


2.0 Opgaver i klinikken

Se uddybning af Hygiejniske retningslinjer for Sygeplejeklinikker i forbindelse med arbejdsopgaver i klinikken, 

Inspiration til opgaver, kan printes til klinikken

2.1 Efter hvert besøg

  • Afvaskning af behandlerbriks, samt de flader borger har været i berøring med. Dette udføres med grønne wetwipes medmindre andet er påkrævet. Oversigtsskema Virus og resistente mikroorganismer - NÆ
  • Tømning af lille skraldespand, hvis der har været udført sårbehandling eller lign. Der må ikke smides åbne poser ned i større skraldespande, grundet lugtgener.

2.2 Daglige opgaver i klinikken

Oprydning og sikring af at klinikken inkl. depotet, er klar til rengøringspersonalet:  

  • Tømning og udsmidning af skraldespand i klinikken  
  • Sikre at alle overflader er ryddelige og aftørret. Dette udføres med grønne wetwipes medmindre andet er påkrævet 
  • Aftørring af it udstyr
  • Pap fjernes fra depotet 
  • Opfyldning af værnemidler i form af handsker, masker, forklæder, sprit og wetwipes mm.   

2.3 Andre opgaver i klinikken

  • Rengøring af skuffer mm. ved synlige urenheder
  • Rengøring af hylder i depotet ved synlige urenheder

3.0 Journalføring

  • Samtykke, sygeplejefaglig udredning og behandling dokumenteres jf. journalføring i Nexus
  • Det skal journalføres under relevant helbredstilstand og ressourcer (generelle oplysninger), hvis behandlingsstedet ændres fra klinik til hjemmet. Der oprettes en opgave til visitationen, der ændrer indsatsen og tilhørsforholdet.
    • Udeblivelser dokumenteres under observationer
    • Ved behov for midlertidig ændring af behandlingssted følges ovenstående

4.0 Fremgangsmåde for håndtering af sygeplejeprodukter i klinikken

Jf. pkt. 8 Hygiejniske retningslinjer for Sygeplejeklinikker 

4.1 Begrænsning af produkter i klinikken

  • I klinikken opbevares kun de mest anvendte produkter. Specialiserede eller sjældent anvendte produkter skal opbevares i sygeplejedepotet og hentes efter behov.
  • Tag kun de produkter frem, der er nødvendige i den aktuelle behandling
  • Remedier og produkter, der er taget i brug i klinikken, må ikke returneres til det rene sygeplejedepot.

4.2 Opbevaring af sterile og usterile pakker i klinikken

  • Sterile pakker der opbevares i skuffe, skal være uåbnet. Er pakken åbnet må produktet ikke benyttes til andre borgere. Produktet sendes enten med borger hjem eller smides ud. Enkelte klinikker har mulighed for opbevaring af borgernes produkter i sårkasser. Skal opbevares så GDPR og hygiejniske forholdsregler overholdes.
  • Usterile pakker, såsom kompresser og gaze, skal opbevares i skuffer og i den oprindelige emballage

4.3 Medicin og utensilier fra eHospitalet 

  • Borger medbringer selv medicin og utensilier udleveret af eHospitalet ved alle besøg i sygeplejeklinikken
  • Medicin og utensilier må ikke opbevares i klinikken eller i sygeplejedepotet.

5.0 Aftalekort

Bestilles via mail: Center for Sundhed og Ældre (sikker funktionspostkasse)

Følg nedenstående eksempel - tilpas sygeplejeklinik og adresse:

Sikre en ensrettet introduktion af de driftsmæssige- og sygeplejefagligeopgaver i sygeplejeklinikken – fra visiteringen til før, under og efter borgerens besøg i klinikken.  

 

 

 

Teamledere der er ansvarlige for klinikkerne udarbejder og sikre, at der kontinuerligt er en fremadrettet plan, for hvem der bemander klinikkerne hvilke dage. Så den sundhedsfaglige medarbejder, har mulighed for at følge behandlingsforløb og medvirke til at skabe kontinuitet og inddragelse af borgeren. 

Den sundhedsfaglige medarbejder skal oplæres i planlægning af besøg i klinikken, for at kunne varetage opgaverne i klinikken. Dette planlægges sammen med teamleder og kvalitetskoordinator.  

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Center for Sundhed og Ældre
Faglig målgruppe: Alle
Udarbejdet af: Instruksgruppen i CSA
Godkendt af: Helle Janni Sztuk
Faglig ansvarlig: Instruksgruppen i CSA
Godkendt: 2025-10-24 00:00:00
Gældende:
Revisionsansvarlig:
Revision: 2026-10-28 00:00:00
Version: 4
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: INTRODUKTION, SYGEPLEJE, SYGEPLEJEKLINIK, REMEDIER, OPGAVER, BOOKING, PLANLÆG, RAMMER, RAMMER OG AFTALER, DOKUMENTATION