Velfærdsteknologi - TIM Pillerobot - NÆ
TIM Pillerobot er en velfærdsteknologisk løsning. Se videoen Hvad er TIM.
1.0 Support
1.1 Alle spørgsmål om TIM pillerobotten
Kontakt altid først:
Sundhedssupporten på Tlf. 70 23 47 40. Åbningstid kl. 6-23 (alle 365 dage om året):
- brugen af TIM robotten
- indholdet i TIM-robotten
- leveringsdatoer
- behov fort ny leveringstidspunkt, hvis borger ikke er hjemme. OBS se afsnit 5.1 på den fast aftalte leveringsdag
- Aftale om feriekassetter, hvis dette er nødvendigt.
Kun i sjældne tilfælde kontaktes:
Næstved Løveapotek som håndterer medicinen til TIM. Tlf. 55 72 00 02. Åbningstider ses på Løveapotekets hjemmeside. Det kan være sparring om specifik medicin (f.eks. hvis der er noget medicin i restordre, hvor kun apoteket kender udsigterne til mulig levering).
1.2 Spørgsmål om medicinske præparater
Kontakt Næstved Løveapotek, der håndterer medicinen til TIM. Tlf. 55 72 00 02. Åbningstider ses på Løveapotekets hjemmeside
1.3 Oplæring af superbrugere
Kun superbrugere kan oprette borgere i TIM. For oprettelse, kontakt Sander Lorell: salor@naestved.dk
2.0 Målgruppe
2.1 TIM løsningen kan fx anvendes til borgere:
- som kognitivt og fysisk kan betjene maskinen
- der kan blive selvhjulpne
- hvor antallet af dispenseringer og udleveringer reduceres
- med mange ændringer i deres medicin fx Maravan
- der får vederlagsfri medicin, som udleveres fra et hospital. Medicinen afhentes af apotekets bud, der lægger det maskinen.
- i hjem, hvor medicinen er låst inde og udleveringen sker på præcise tidspunkter
- ved komplekse doseringer med mange præparater. OBS ved flere end 16 præparater, ændres opfyldningsdagen til hver 7. dagsrute.
2.2 Tim løsningen tilbydes ikke til borgere:
- der er terminale/palliative
- der i følge Flex-Careconsult bør ekskluderes.
3.0 Screening af borger
Når borger er udvalgt, skal superbrugeren:
- anmode visitationen om indsats: "TIM Screening".
- udarbejde en pre-booking (screening) via https://flex.careconsult.dk/. for at undersøge om borger er egnet eller uegnet til løsningen.
3.1 Egnede borgere til TIM
Superbruger:
- indhenter mundtligt samtykke til at borger ønsker at anvende TIM løsningen.
- udleverer og gennemgår brochure med borger. Vis evt. TIM Pillerobot - Borgervideo
- orienterer om, at det er Løve apoteket leverer medicin til TIM, samt at borger skal betale for medicinen på opsætningsdagen.
- orienterer sig i at undgå medicinspil. Den medicin der er i hjemmet forsøges opbrugt, inden TIM løsningen igangsættes.
- færdiggør oprettelse af borger i FlexSuite. Dato for opsætning af TIM aftales med borger, og superbruger til teamet.
- i Nexus oprettes mål og Handlingsanvisning, hvor borgers Flex ID-nummer, samt telefonnr til teamets superbrugere.
4.0 Opsætning af TIM
TIM sættes op onsdage i ulige uger. Dette koordineres mellem Sundhedssupporten og Superbruger.
4.1 Forberedelse før opsætning
- Anmod visitationen om indsatsen "TIM opsætning" og indsats til ”TIM ajourføring medicin”
- Orienter visitationen om, hvilken dag borger overgår til TIM løsningen. Enkelte borgere kan have behov for støttebesøg i starten. Disse borgere skal ikke have fjernet indsatsen "Medicingivning" på opsætningsdagen.
- Borgers Flex ID-nummer noteres i handlingsanvisningen i Nexus hvilken og hvornår gøres dette?
4.1 Opsætning i hjemmet
- En superbruger, sygeplejerske eller sundhedsassistent skal være tilstede under opsætningen. Altså en medarbejder med adgang til FlexSuite og som enten er blevet oplært af CareConsult eller projektleder.
- Brochuren om TIM løsningen gennemgås med borger og pårørende. Brochuren findes på Hjælpemiddeldepotet eller print her. Vis evt. TIM Pillerobot - Borgervideo
- På opsætningsdagen får borger en PBS blanket, som skal udfyldes og afleveres til buddet ved næst kommende påfyldning.
- Borger kan selv kontakte Sundhedssupporten, hvis de har spørgsmål til TIM løsningen.
4.2 Registrering i Flexcare på opsætningsdagen
- Superbruger tilretter tidsvinduer så de passer til borgerens døgnrytme. Under fanebladet “Medicinansvarlig” tilrettes tidsvinduet. Klik på GEM.
- Opsæt påmindelse til borger, under fanebladet “Borger”. Klik på ”Ny”
- Vælg, “RVR - påmindelse via robot”. Når borger tager telefonen, er der en indtalt stemme, som påminder borger om at tage deres medicin.
- For enkelte borgere, kan vælges “SMS”, dvs uden telefonpåmindelse.
- Indkod borgers medicinhusker i deres mobil. Tast nr. 3233 0098 og gem kontakten “TIM MedicinPåmindelse”, så borger kan genkende opkaldet.
- Indkod også Sundhedssupportens nummer 76 11 71 11 i borgers mobil, så dette nummer
5.0 Medicinleverance til TIM
Der leveres medicin til TIM-løsningen mandag til fredag (af Næstved Løveapotek)
5.1 Ved fredagslevering og borger ikke er hjemme
- Borger/medarbejder aftaler med Sundhedssupporten, at apotekets bud får adgang til hjemmet ved hjælp af pårørende/nabo eller borger lægger en nøgle et aftalt sted
- Der kan være tilfælde, hvor borger må give tilladelse til at en medarbejder åbner for apotekets bud. Her kontaktes hjemmeteamet og en medarbejder mødes med apotekets bud. De går sammen ind i hjemmet, og medarbejderen bliver i hjemmet, mens buddet opfylder TIM robotten
- Hvis intet af ovenstående lykkes, afleverer buddet medicinen på Løve Apoteket (Axeltorv). Buddet giver besked til teamet, og de koordinerer afhentning af medicinen med borger eller pårørende.
- Teamets medarbejder vurderer, om borger skal have hjælp til medicinadministration indtil TIM-løsningen er opfyldt igen. Medicinen tages fra de afhentede medicindisketter.
- Dato for genopfyldning af TIM, aftales med buddet.
5.2 Hvis borger ønsker levering på en anden dag end den aftalte
Der kan opstå tilfælde, hvor borger skal have leveret medicin til TIM-løsningen på en anden dag, end den faste. Her kontakter borger/medarbejder Sundhedssupporten mhp nyt tidspunkt. Telefonnr til Sundhedssupporten står på TIM løsningen.
5.2 Borger får leveret medicin om fredagen, men borger er ikke hjemme
Der leveres kun medicin til TIM-løsningen mandag til fredag. Hvis borger ikke er hjemme om fredagen ser følgende:
- Sundhedssupporten ska lave aftale med borger om at få adgang til hjemmet evt. ved hjælp af pårørende eller nabo eller lave aftale om,- at borger lægger nøglen ud.
- Hvis pårørende/nabo ikke kan hjælpe, tages der kontakt til hjemmeplejen mhp. at hjemmeplejen kommer ud og mødes med buddet, og de sammen går ind i hjemmet. Hjemmeplejen blive hjemmet, mens buddet fylder TIM-løsningen med medicin
Hvis ovenstående ikke lykkes, afleverer buddet medicinen på Løve Apoteket (Axeltorv), og der gives besked til hjemmeplejen. Medicinen må …..-Hjemmeplejen koordinerer afhentning af medicinen med boger eller pårørende.
6.0 Receptfornyelse / FMK opdateringen
6.1 Receptfornyelser
Løveapoteket varetager alle receptfornyelser til TIM løsningen.
Via FMK online kan borgerens recepter ses.
6.2 FMK opdateringer
Sygeplejersker og Social og sundhedsassistenter opdaterer dagligt FMK jf. Instruks - Medicinhåndtering generelt -NÆ
- Når FMK i Nexus er opdateret, ses lægeordineret medicin automatisk i TIM læsningen.
- I Nexus er det muligt at ændre lægens medicintidspunktet, så det passer til borgerens døgnrytme. Der er medicin, hvor tidspunktet ikke må ændres. Er der tvivl, kontaktes lægen.
- Vær særlig opmærksom på medicin der skal tages fastende. Hvis tidspunkt for anden rykkes, skal faste medicinen også justeres.
6.3 Overblik TIM brugeres FMK opdateringer
I Nexus, aktivitetslisten, ”TIM FMK”, ses FMK opdateringer. Når FMK er opdateret, fjernes borger automatisk fra denne liste.
6.4 Medicinændringer
Oversigten med FMK-beskeder i Nexus gennemgås dagligt af en sygeplejerske/ social- og sundhedsassistent i teamet, som er planlagt til opgaven. De har ansvar for at iværksætte de ændringer i ordinationer, der straks skal effektueres. Øvrige ordinationer opdateres og leveres ved næste planlagte opfyldning.
- Medicinændringer modtaget inden kl. 12.00 mandag - torsdag, kan apoteket opfylde TIM løsningen den efterfølgende hverdag
- Medicinændringer modtaget på en fredag, skal sidedoseres til weekenden af teamet. jf. Instruks Medicindispensering - NÆ. Der oprettes en "Rekvisition" på "Anden opgave hos borger" og beskrive akut medicin skal skal påfyldes. Se nedenstående afsnit Hjemtagning, ombytning eller anden opgave hos borger. Mandag påfyldes TIM af Løveapoteket.
7.0 Nedtag, ombyt eller anden opgave hos borger
7.1 Nedtagning
Klik på borgerfanen i FlexSuite. Klik derefter på "Rekvisition", "Opret rekvisition".
Relevant opgave vælges i dropdown: Hjemtagning, Anden opgave hos borger, Ombyt Medimi. Udfyld felterne.
Omkostningsbærer er Næstved kommune. Klik gem.
7.2 Borger overgår til dosering/dosisdispensering
Skal borger overgå til medicindispensering eller dosispakket medicin, koordinerer teamet med Løveapoteket om opstartsdato og den videre plan. Sundhedssupporten får en nedtagningsdato.
Løveapoteket kan dosere kassetter i en overgangsperiode, når borger overgår fra TIM løsningen til en anden dispenseringsform.
7.3 Borger Mors
TIM løsningen advicerer Sundhedssupporten om, at borger er mors. Sundhedssupporten koordinerer med pårørende/teamet om afhentning af TIM løsningen, der afleveres til Løveapoteket, hvor medicinen destrueres.
8.0 Journalføring
Alle borgere på TIM løsningen har fået tildelt organisationen ”CareConsult” i Nexus. Dette kan ses under fanen overblik > relationer.
8.1 Tilstand
Helbredstilstanden problemer med kognitive udfordring oprettes. Beskriv at borgers tabletbehandling administreres via TIM pillerobot, og henvis til arbejdsgangsbeskrivelse i instruks vedr. TIM pillerobot.
Flex ID nummer noteres her.
8.2 Døgnrytmeplan
Her noteres, hvis borger har brug for hjælp fra personalet til administration af lægemidler ved siden af den medicin der administreres af TIM pillerobot.
8.3 Medicinliste
I borgerens medicinliste skrives “TIM” i Bemærkningsfeltet ud fra de af borgerens præparater der administreres via TIM pillerobot.
Totalløsning til Intelligent Medicinhåndtering (TIM) velfærdsteknologisk løsning.
Link til FlexSuite: https://flex.careconsult.dk/

