Velfærdsteknologi - TIM Pillerobot - NÆ
TIM står for Totalløsning til Intelligent Medicinhåndtering. Det er en velfærdsteknologisk løsning hvor kommunen udliciterer pakningen og leveringen af medicin til et lokalt apotek. Se videoen Hvad er TIM for en mere detaljeret forklaring. I Næstved er det Løveapoteket der håndterer løsningen.
Nummer til Sundhedssupporten: 70 23 46 20
Nummer til Næstved Løve Apotek: 55 72 00 02
1.0 Arbejdsgang
- Visitationen kontaktes og der anmodes om indsatser "TIM Screening" som frigiver 40min til at se om borger er kandidat til løsningen.
- I FlexSuite laves der en pre-booking (screening) for at se om borger er egnet eller ikke egnet til løsningen. Log på med din profil på følgende adresse: https://flex.careconsult.dk/. Er du endnu ikke superbruger, men ønsker at være det kontakt da Sander via mailen salor@naestved.dk
- Der indhentes mundtligt samtykke fra borger, at vedkommende ønsker løsning. Brochuren skal forevises borger og ligge i borgers hjem.
- Bestillingen på borger færdiggøres i FlexSuite og dato for opsætning af TIM i borgers hjem oplyses af leverandør. Man kan via FMK online orientere sig i hvilke recepter borger for nuværende har på, men det er apotekets opgave at sikre recepterne fra egen læge.
- Visitationen kontaktes og orienteres om hvilken dag borger overgår til løsningen. Der anmodes om indsatsen "TIM opsætning", hvilket frigiver 35min til opsætning i borgers hjem. Indsatserne "Medicindosering" og "Medicingivning" fjernes på opsætningsdagen af visitator medmindre andet er aftalt mellem superbruger og visitation. Nogle borgere har måske behov for støttebesøg i starten til at føle sig trygge i løsningen.
- Borgers Flex ID-nummer noteres i handlingsanvisningen i Nexus
1.1 Interval på pilleleverancer
Hvis borgeren er kandidat, men har flere end 16 kassetter er det muligt i Flex at omlægge borgeren til en 7 dages rute. Dette gøres i Screeningsmodulet under fanen "Medicin". Efter omlægning er det måske alligevel muligt at få borgerren på løsningen.
1.2 Dato på opsætninger
Torsdage i ulige uger vil der være mulighed for opsætning af pillerobotter. Dette koordineres mellem Sundhedssupporten og Superbruger i kommunen.
I Flex vælges først mulige torsdag i en ulig uge:
2.0 Målgruppe
Vejledende inklusionskriterier:
- Borgere som kognitivt og fysisk kan betjene maskinen.
- Borgere der modtager medicindosering (24min) hver anden uge, samt som minimum får 1 medicingivning pr. dag.
- Borgere der bliver helt selvhjulpne ved opsætning af TIM, som vi hermed ikke behøver at komme hos.
- Et konfliktfyldt hjem, hvor det giver mere ro for alle parter af benytte medicineringsløsningen.
- Hos borgere hvor i oplever at bruge langt mere tid ind de 24min på dosering. Altså komplekse doseringer.
Løsningen er god i forhold til følgende borgere:
- Borgere der ønsker få eller ingen besøg fra hjemmeplejen
- Borgere der har mange ændringer i deres medicin.
- Borgere som får Maravan, da dosis (antal milligram) ofte kan ændre sig.
- Vederlagsfri medicin, som udleveres fra et hospital, dette kan afhentes af apotekets bud og kommes i maskinen.
Vejledende eksklusionskriterier:
- Borgere der som udgangspunkt har mere en 16 kassetter i Pillerobotten (men læs afsnittet interval på pilleleverancer).
- Terminale/palliative borgere. Det kan være meget kortvarige forløb hvor løsningen hurtigt skal tages ned igen.
3.0 Information til borger
Det er vigtigt borger er orienteret i følgende punkter:
- At brochuren omkring Pillerobotten er gennemgået med borger og eventuelle pårørende. Der ligger brochurer på Hjælpemiddeldepotet. Spørg Sander hvis der er noget der skal koordineres. Vi har også TIM Pillerobot - Borgervideo som kan forevises borger for at få en forståelse af løsningen.
- Borger skal vide det er Løve apoteket der indkøber deres medicin når de er på TIM-løsningen.
- På opsætningsdagen vil borger skulle betale for den medicin som kommer med ud i pillerobotten. Det er derfor vigtigt at borgers nuværende medicin bliver opbrugt, så der ikke går meget medicin til spilde. Hermed er det godt under sidste dosering op til pillerobotten opsættes, at tilpasse mængden af medicin til skæringsdagen, hvor løsningen opsættes. Aftal gerne feriekassetter med Sundhedssupporten, hvis dette er nødvendigt.
- Det er altid muligt at ringe til Sundhedssupporten, hvis borger har nogle spørgsmål omkring løsningen.
4.0 Receptfornyelse / FMK opdateringen
4.1 Receptfornyelser
Der har været et stort ønske fra vores SOSU'er og sygeplejersker om at Løve apoteket overtog denne opgave. Løveapoteket har sagt ja til dette og vi skal derfor ikke sørge for receptfornyelser til borgere som er på TIM løsningen.
4.2 FMK opdateringer
Det er stadig er krav at vi skal opdatere FMK på borgerne der er på TIM løsningen og det er der flere årsager til.:
- Hvis lægen seponere en pille hos en borger på løsningen, slår den automatisk igennem ud til pillerobotterne, når vi har opdateret i Nexus. Hermed er det slet ikke nødvendigt for os at køre ud til en borger, hvis en pille seponeres.
- Læger er også mennesker og kan lave fejl. Dem er vi ret gode til at spotte i kommunen, hvis vi f.eks. ser en usædvanlig stor dosis og får tilrettet i LMK.
- I Nexus har vi muligheden for at ændre i de tider lægen har givet. Vi kender borgerne bedst og det kan være en fordel at kunne tilrette LMK, så en pille der skal tages fastende bliver rykket ud i en dosering for sig. Disse muligheder har vi med TIM løsningen.
Grundet overstående punkter er det vigtigt vi dagligt opdaterer FMK i Nexus på borgere med Pillerobot.
4.3 Modtaget FMK opdatering på en fredag
Hvis en borger skal have ny medicin skelnes der mellem om det er en akutmedicin, eller ikke en akutmedicin. Hvis vi en besked om en akut medicin lander inden kl. 12.00 mandag - torsdag er det muligt for apoteket at bringe den ud efterfølgende hverdag. Lander denne FMK opdatering med akutmedicin på en fredag må den sidedoseres til weekenden af os og efterfølgende mandag påfyldes Pillerobotten af Sundhedssupporten. Her kunne det være muligt at oprette en "Rekvisition" på "Anden opgave hos borger" og beskive akut medicin skal skal påfyldes. Se nedenstående afsnit Hjemtagning, ombytning eller anden opgave hos borger.
Er der ikke tale om en akutmedicin skal denne ud til borger ved næste vanlige pilleleverance.
5.0 Hjemtagning, ombytning eller anden opgave hos borger
For at oprette en nedtagning af en Pillerobot skal man gå ind under borgerfanen I FlexSuite.
Herefter skal der trykkes på "Rekvisition". Derefter "Opret rekvisition".
Herefter udfyldes nedenstående punkter. I dropdown menuen er det muligt at vælge mellem Hjemtagning, Anden opgave hos borger, samt Ombyt Medimi.
Relevante opgave vælges og nedenstående felter udfyldes. Omkostningsbærer er Næstved kommune og der trykkes gem.
Hjemtagningen eller ombytningen er nu oprettet.
Taler vi om en borger der er gået bort vil Sundhedssupporten afhente Pillerobotten aflevere denne til Løveapoteket, hvor medicinen destrueres.
Taler vi om en borger der skal af løsningen, og over til enten alm. dosering i hjemmet, eller dosispakket medicin er det en god ide at koordinere med Løveapoteket, når vi har fået en nedtagningsdato fra Sundhedssupporten. Det er muligt at spørge Løveapoteket om at dosere feriekassetter i en overgangsperiode, når borger går fra en løsning til en anden.
Link til FlexSuite: https://flex.careconsult.dk/