Forflytning - Rotocareseng - NÆ
1.0 For plads- og adgangskrav samt arbejdsgang for anmodning om Rotoseng - se afsnittet “ansvar og opgavefordeling”
2.0 Målgruppe
- Borgere med ståfunktion, som får hjælp til at komme ind og ud af sengen
- Borgere med personlift (loftlift og gulvlift) eksluderes
3.0 Alle medarbejdere skal inden en forflytning påbegyndes sikre sig at:
- Der er udarbejdet handlingsanvisning på forflytningen og følge denne
- Være instrueret i at forflytte ved brug Rotoseng
Som udgangspunkt forflyttes borgeren af én medarbejder.
4.0 Klik her for Vejledning i brug af Rotoseng. Kan evt printes og lægges ved sengen.
Sikre at medarbejderne ved hvordan de skal anvende sengen.
Anvende velfærdsteknologi som et led i effektiviseringen af arbejdsgange omkring forflytninger og sikre bedre arbejdsmiljø for medarbejdere, hvor man kan:
- Gå fra 2-1 hjælper, eller
- Bibeholde 1 hjælper, når borger får brug for mere hjælp til forflytninger, eller
- Lette særligt vanskelige forflytningssituationer for borgere - fx med demens
Fysiske rammer i boligen
- Der skal være adgang med elevator egnet til sengetransport, hvis der er trapper til boligen. Ellers er det kun muligt at køre sengen til boliger på stueplan uden trin
- Da sengen skal kunne dreje uden at ramme væggen, skal den samlede bredde til sengen påregnes som ca 180 cm inkl. afstand fra væg
OBS husk plads til forflytning foran sengen påregnes udover de 180 cm
Drift
- Teamleder har ansvaret for den faglige udredning af borgens behov for Rotocare seng. (Sengen fås både i en halvautomatisk og fuldautomatisk model)
-herunder handlingsanvisning, som udarbejdes af forflytningsvejleder (eventuelt i samarbejde med terapeut)
Forflytningskoordinator kan inddrages for faglig sparring vedr. sengens anvendelse i forhold til den enkelte borgers funktioner og behov, herunder også madrastype - Der sendes en anmodning til visitationen via skema i Nexus
Anmodningen skal indeholde:
- Hvad er årsagen – borgers funktionsniveau
- Hvilke teknikker og hjælpemidler har været afprøvet og ikke fungeret
- Hvad afhjælper sengen (antal besøg til forflytninger ind og ud af seng, antal hjælpere, arbejdsmiljø, samarbejde med borger)
Myndighed
- Visitator vurderer anmodningen. Anmodningen behandles på visitationsmøde. Der gives efterfølgende besked til TL
- Visitator ændrer visitation af evt. 2.hjælperen
- Visitator bestiller Rotocare seng direkte på depotet inkl. 2 lagner, samt bestiller en afhentning af evt. nuværende plejeseng (undtagen plejecenter)
Levering og oplæring
- Hjælpemiddeldepot aftaler leveringstid med TL
- Teamleder sikrer at Forflytningsvejleder og evt anden medarbejdere er tilstede i hjemmet ved levering ifht oplæring i sengens funktioner
- Teamleder sikrer aftale med borger og evt. pårørende
- Oplæring i sengens funktioner foregår enten ved leverandør eller medarbejdere fra hjælpemiddeldepot efter aftale med Teamleder.
Depotet udleverer en kvik-guide - Der udleveres 2 sæt lagner
Rotoseng:
En plejeseng som kan drejes, når borgeren sidder op i sengen, hvorved det bliver lettere at hjælpe borgeren fra liggende til siddende stilling.
Forflytningsvejleder:
En medarbejder med særlig uddannelse og kompetence til at vejlede kollegaer i forflytninger.