KOMMUNIKATION - Elektronisk kommunikation via MEDCOM
1.0 Sikker håndtering af elektroniske MEDCOM henvendelser
Elektronisk kommunikation via MedCom sker ofte mellem praktiserende læger, sygehuse, apoteker og kommuner.
1.1 Arkivering af en MEDCOM henvendelse
Arkiveres en MEDCOM henvendelse fx en korrespondance, fjernes den fra eget overblik og liste. Henvendelsen er ikke behandlet.
Arkivering bruges af alle, men særligt af visitationen.
1.2 Accept af en MEDCOM henvendelse
MEDCOM henvendelser der accepteres af medarbejdere, forsvinder fra overblikket i visitationen.
Plejeforløbsplaner og udskrivningsrapporter accepteres kun af visitationen jf. nedenstående beskrivelser.
Vigtigt! Når en korrespondance accepteres, skal medarbejderen selv handle på alt i korrespondancen. Det betyder bl.a., at man er ansvarlig for at give besked videre til de samarbejdspartner som henvendelsen retter sig mod.
Hvis der ansøges om hjælpemidler på kendte borger, accepterer visitationen denne korrespondance.
2.0 Hvordan gives besked videre til relevante faggrupper/myndighed/leverandør
Der oprettes en opgave til relevante faggruppe/myndighed/leverandør direkte på korrespondancen. Åben korrespondancen og opretter en opgave oppe i højre hjørne.
I rubrikken ”beskrivelse”, skal opgaven beskrives.
3.0 Ansvarsfordeling for daglig håndtering af kommunikation og beskeder via MedCom
Hvert team er forpligtet til at håndtere MedCom beskeder dagligt. Læs mere om den enkelte faggruppes ansvar.
Følg MEDCOM guiden: Trin for trin guide til hjemmepleje-sygehusmeddelelser, samt nedenstående ansvar og rollefordeling fra punkt 3.1 til 3.9.
3.1 Indlæggelsesadvis
3.2 Indlæggelsesrapport (ILR)
3.3 Manuel Indlæggelsesrapport
Der skal sendes en manuel opdateret indlæggelsesrapport på alle borgere, der indlægges!
Se, vejledning til, hvordan en manuel ILR udarbejdes.
3.4 Plejeforløbsplan (PFP)
3.5 Udskrivningsrapport (USR)
3.6 Udskrivningsadvis
3.7 Korrespondancer fra praktiserende læger
3.8 Korrespondancer fra apoteker
3.9 Korrespondancer fra ambulatorium / speciallæger
3.100 Korrespondancer fra sygehus
Sikre hensigtsmæssigt flow af vigtige og nødvendige oplysninger mellem de forskellige aktører på tværs af sektorer.
At den enkelte medarbejder kender sit ansvar i den samlede opgavehåndtering i borgerens elektroniske journal.
Definition af borgere
Kendte borgere: Aktiv tilknytning, med aktiv indsats under sygepleje og/eller hjemmepleje (personlig eller praktisk hjælp). Det gælder også borgere kun med rengøring eller træning.
Ukendte borgere: Nye borgere der ikke er oprettet i Nexus eller ikke har aktiv indsats under sygepleje og/eller hjemmepleje (personlig eller praktisk hjælp) på givet tidspunkt.

