Hygiejne - Hygiejniske forholdsregler hos borgere med symptomer på eller smittet med luftvejsinfektioner herunder, Covid -19, influenza eller RS-virus på plejecenter, akutpladser, institutioner eller bosted - NÆ

Fremgangsmåde

Hygiejniske forholdsregler hos borgere med symptomer på eller smittet med luftvejsinfektioner, herunder Covid19, influenza eller RS-virus på plejecenter, akutpladser institution eller bosted 

1.0 Symptomer på luftvejsinfektion uanset årsag

  • Feber (over 37.5),
  • Hoste (tør eller produktiv)
  • Ondt i halsen
  • Evt. stoppet næse/løbenæse
  • Evt. åndenød, i alvorlige tilfælde vejrtrækningsbesvær
  • Muskelsmerter, træthed, hovedpine
  • Ved Covid-19 desuden tab af smags-/lugtesans
  • Hos ældre plejekrævende borgere, kan symptomer være hurtigt nedsat funktionstab, f.eks. gangfunktion, praktiske funktioner i dagligdagen, ændret almen tilstand, nedsat appetit, konfusion

Influenza forekommer stort set kun i månederne november – april

Ved symptomer på luftvejsinfektion hos en borger bør der altid tages stilling til, om der er behov for vurdering af en læge med henblik på behandling.

Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke test for covid-19, uanset alder.

2.0 Smittemåde 

Luftvejsinfektioner f.eks. Covid-19, forkølelse og influenza, smitter ved at virus overføres fra luftvejene hos en person, der er smittet, og til en anden persons øjne eller luftveje på en af følgende måder: 

2.2 Dråbesmitte:  

Smitten sker primært gennem luft via store og små dråber, f.eks. host, nys, råb sang og stor fysisk aktivitet. Særligt ved tæt kontakt (inden for 1-2 meter) og hvis kontakten sker over længere tid, foregår i mindre lukkede rum uden udluftning/ventilation. 

2.3 Kontaktsmitte 

  • Direkte kontakt som f.eks.  håndtryk, berøring med borgeren
  • Indirekte kontakt,  via host eller nys afsættes virus på kontaktpunkter, f.eks. dørhåndtag, gelænder, kontakter, betjeningspaneler, bestik møbler, fjernbetjening, toilet, termometer m.m.

3.0 Håndhygiejne 

Ved synligt rene og tørre hænder er håndesinfektion tilstrækkeligt, da håndsprit er virksomt for Covid-19, influenza, RS-virus samt bakterielle lungeinfektioner 

 3.1 Håndhygiejne udføres 

  • Umiddelbart før rene procedure eller arbejdsopgaver
  • Umiddelbart efter urene procedurer eller arbejdsopgaver
  • Efter brug af handsker

 For yderlig information om håndhygiejne, se ”Håndhygiejne for sundhedspersonale” link https://kvas.naestved.dk/index.php?chosenDocumentID=1210 

3.2 Borgerens håndhygiejne 

Borgeren vejledes og hjælpes med håndvask/håndesinfektion i forbindelse med:  

  • Efter toiletbesøg
  • Håndtering af mad og drikke
  • Efter hos, nys, brug af lommetørklæde
  • Før og efter berøring af sår eller forbindinger
  • Før og efter håndtering af blærekateter, urinkolbe eller ble

4.0 Værnemidler 

Følgende værnemidler (supplerende forholdsregler) anvendes ALTID ved symptomer på luftvejsinfektioner eller påvist covid19, influenza eller RS-virus

  • I alle pleje- og omsorgssituationer 
  • Ved håndtering af vasketøj 
  •  Rengøring og desinfektion 

indtil borger føler sig rask og har været feberfri i 24 timer

  • Langærmet væskeafvisende engangsovertrækskittel
  • Nitril handsker
  • Kirurgisk mundbind Type II 
  • Visir /beskyttelsesbriller
  • Værnemidler tages på, uden for borgers bolig, på fællesarealer
  • Værnemidler tages af, i borgers bolig, og kasseres straks
  • Der udføres håndvask og håndesinfektion, efterfølgende

For yderligere information om på- og aftagning af værnemidler se "Værnemidler på og af i forbindelse med smitsom sygdom eller resistent mikoorganisme,  tekst og billeder" link https://kvas.naestved.dk/index.php?chosenDocumentID=1212 

4.1 Værnemidler opbevares, håndteres og transporteres rent

  • Der udføres håndhygiejne før brug af værnemidler
  • På plejecenter/bosted i depot/skab/kommode, indtil brug
  • Rene, åbne, ubrugte, værnemidler kasseres efter smitteophør 

5.0 Rengøring 

 Husk at informere private leverandører, hvis det er dem, der står for rengøring af boligen.  

5.1 Der anvendes:

  • Kirurgisk maske Type II og visir/brille, engangshandsker og væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer
  • Almindelige rengøringsklude/mikrofiberklude (VIMA) og rengøringsmiddel eller engangsklude for præparerede med vand og sæbe, grøn, (wetwipe)
  • Rengøringsklude skal vaskes separat ved 80-90 grader
  • Rengøringsudstyr skal tilhøre den enkelte borger eller rengøres først og desinficeres efterfølgende, med for præparerede engangsklude ethanol (wetwipe) 70-85%, efter hvert brug

5.2 Daglig rengøring i bolig på plejecenter/institution/bosted 

  • Rengøringen udføres fra rene mod urene rum dvs. køkken først, bad og toilet sidst
  • Følgende kontaktpunkter rengøres, f.eks. håndtag, sengehest, vandhane, lys- og dør kontakter, kontakter på udstyr, køleskabslåge, knapper på komfur og kaffemaskine, samt kørestol/gangstativ, fjernbetjening
  • Øvrige vandrette flader i bolig rengøres, f.eks. seng, sengeborde, stole, borde, udstyr
  • Tæpper og møbler af stof støvsuges, ved behov
  • Gulv vaskes, efter behov og ved spild
  • Toilet, toiletsæde, toiletskylleknap og toiletområde, bad, vandhaner, armlæn rengøres samt ved synlig forurening
  • Spild af urin, afføring og andre sekreter, på gulv eller inventar, op tørres straks med toiletpapir eller lignende, og området rengøres og desinficeres efterfølgende
  • På fællesarealer aftørre med vand og sæbeklud, gelændre, håndtag, lys- og dørkontakter m.m.

6.0 Støvsugning

6.1 Fælles støvsuger

  • Skal være udstyret med HEPA-filter
  • Bør være designet til at føre luftstrømmen gennem HEPA-filter
  • Posen skiftes efter brug
  • HEPA-filter skiftes efter producentens anvisninger
  • Efter brug rengøres og overfladedesinficeres støvsugeren

6.2 Egen støvsuger

  • Anbefales at være udstyret med HEPA-filter
  • HEPA-filter og pose skiftes efter producentens anvisninger

7.0 Desinfektion 

Der rengøres altid inden desinfektion, dels for at nedbringe mængden af organisk materiale, dels for at undgå, at organisk materiale som urin, afføring og blod, inaktiverer desinfektionsmidlet.  

7.1 Der anvendes: 

  • Kirurgisk maske og visir/brille, engangshandsker og væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer
  • For præparerede engangsklude ethanol (wetwipe) 70-85%
  • Overfladen efterlades våd i 1 min, og må ikke benyttes før den er helt tør (Kontakttiden)
  • Kludene kasseres efter brug som restaffald i lukket pose
  • For præparerede klude er kun til overflade desinfektion og må ikke benyttes på huden

 7.2 Daglig desinfektion i bolig på plejecenter/institution/bosted  

  • Udføres fra rene mod urene rum dvs. køkken først, bad og toilet sidst
  • Følgende kontaktpunkter desinficeres, f.eks. håndtag, sengehest, vandhane, lys- og dør kontakter, kontakter på udstyr, køleskabslåge, alarm- /klokkesnor, fjernbetjening, kørestol/gangstativ
  • Øvrige vandrette flader i bolig f.eks. seng, sengeborde, stole, borde, udstyr
  • Toilet og toiletområde, bad, vandhaner, toiletsæde, toiletskylleknap, armlæn, desinficeres
  • Spild af urin, afføring og andre sekreter på gulv eller inventar op tørres straks med toiletpapir eller lignende, og området rengøres (se Rengøring) og desinficeres efterfølgende

Ved ophævelse af Supplerende Infektionshygiejniske Forholdsregler (slutrengøring) se punkt 15

8.0 Tøjvask og linned 

  • Ved håndtering anvendes væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer og handsker
  • Borgers tøj skal vaskes separat fra de øvrige beboers tøj
  • Undertøj, håndklæder og sengetøj og forurenet med afføring, urin , blod m.m., skal vaskes ved minimum 80-90 grader C
  • Anden beklædning vaskes ifølge anvisningen
  • Borgers undertøj og håndklæder skiftes daglig
  • Sengelinned skiftes med faste intervaller og ved synlig forurening
  • Ved fælles vaskemaskine, skal maskinen gennemgå en kogevask 80-90 grader C, uden sæbe og uden tøj, inden maskine, anvendes til andre beboeres tøj 

9.0 Service 

  • Må anvende almindeligt bestik og service
  • Brugt service håndteres med handsker på og betragtes som urent
  • Brugt service kommes direkte i opvaskemaskinen, må gerne blandes med andet service og vaskes op med det samme

10.0 Ophold uden for bolig, på fællesarealer, træning i center, undersøgelse eller behandling

Følgende udsættes indtil smittet borger har været symptomfri i 24 timer og føler sig rask

  • Fælles træning med øvrige beboere
  • Træning i bolig kan foregå, hvis borger har kræfter til det
  • Opfordres til at blive i egen bolig og udsætte besøg
  • Ikke deltage i fælles arrangementer, så som spisning og underholdning
  • Behandling/undersøgelse, f.eks. læge- og tandlægebesøg, hvis muligt
  • Frisør, fodterapeut m.m.
  • Må gerne gangtræne på fællesarealer, hvis der er god afstand til øvrige beboere
  • Må gerne gå tur i det fri

11.0 Afhentning af hjælpemidler og udstyr 

11.1 Hjælpemidler 

  • Der anvendes væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer og nitril handsker, ved rengøring
  • Plejeseng, bækkenstol rollator kørestol rengøres inden afhentning hos borgeren

11.2 Udstyr 

  • Der anvendes væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer og nitril handsker , ved rengøring og desinfektion
  • Sårkasser, insulinkasser m.m. tømmes og indhold kasseres. Rengøres først og desinficeres efterfølgende med engangsklude ethanol (wetwipe) 70-85%, eller kasseres
  • Ipad, PC, diverse apparater f.eks. BT-, Hbg-, blodsukker-, CRP-, INR-apparater, vægt, rengøres først og desinficeres efterfølgende med engangsklude ethanol (wetwipe) 70-85%

12.0 Affald 

  • Brugte værnemidler og desinfektionsklude bortskaffes som restaffald
  • Værnemidler aftages i bolig, lægges i plastpose, lukkes og bæres i restaffald
  • Inkontinensmidler emballeres i plastpose, lukkes og kasseres som restaffald

13.0 Pårørende/Besøgende  

Besøgsrestriktioner i form af besøgsforbud kan kommunen ikke selv indføre. Det er Styrelsen for Patientsikkerhed der ved påbud til kommunen kan udstede påbuddet til en konkret institution. 

  • Informeres om forholdsregler og håndhygiejne
  • Må gerne besøge deres  pårørende
  • Hold afstand hvis muligt 1-2 m
  • Ved deltagelse i personlig pleje anvendes handsker og væskeafvisende engangs overtrækskittel med lange ærmer, samt kirurgisk maske og visir
  • Skal udføre håndhygiejne inde bolig forlades

14.0 Information og journalføring 

  • Medarbejdere som konstaterer at borger har symptomer på eller er smittet med en luftvejsinfektion udfylder smittetfelt i  NEXUS
  • Der oprette handlingsanvisning
  • Der vurderes dagligt om smittestatus er korrekt
  • Ved kontakt til sygehus eller læge, skal der oplyses om borgeren har symptomer på en luftvejsinfektion
  • Alarmcentralen skal oplyses om symptomer på luftvejsinfektion

15.0 Slutrengøring ophævelse af Supplerende Infektionshygiejniske Forholdsregler  

Når borger har været feberfri i 24 timer og føler sig rask, kan Supplerende Infektionshygiejniske forholdsregler ophæves og der anvendes herefter generelle infektionshygiejniske forholdsregler.      

Hygiejnesygeplejersken kan evt. kontaktes for nærmere råd og vejledning 

15.1 Der gøres følgende i borgers bolig 

Slutrengøring: 

  • Der anvendes engangs nitril handsker og væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer
  • Grundig rengøring af bolig, hjælpemidler, bad, toilet, vandhaner, bækkenstol, m.m. husk kontaktpunkter, f.eks. håndtag, sengehest, vandhane, lys- og dør kontakter, kontakter på udstyr, køleskabslåge, alarm-/klokkesnor, fjernbetjening, kørestol/gangstativ
  • Efterfølgende desinficeres kontaktpunkter med engangsklud ethanol (wetwipe) 70-85%
  • Ved synlig forurening af puder, dyne, gardiner m.m. vaskes disse
  • Tæpper og møbler støvsuges ved behov
  • Gulvet vaskes ved behov
  • Sengetøj og håndklæder skiftes
  • Rengøringsudstyr og støvsuger rengøres først og desinficeres efterfølgende med ethanol (wetwipe) 70-85%
  • Herefter anvendes generelle infektionshygiejniske forholdsregler

15. Håndtering af udbrud

Udbrud defineres som to eller flere tilfælde af en specifik infektion inden for en afgrænset gruppe beboere og/eller personale (f.eks. en gang, etage eller afsnit)

Hvis der er mistanke om udbrud af luftvejsinfektioner på bør institutionen vurderer om der er behov for yderligere tiltag for at forebygge yderligere smittespredning.

Kontakt hygiejnesygeplejersken for behov for rådgivning

  • Der anvendes supplerende forholdsregler (se afsnit 5 om Værnemidler) hos borgere med symptomer på og smittet med luftvejsinfektion
  • Vær opmærksom på at hjælpe beboere med udførelse af hånhygiejne
  • Beboere personale og medarbejdere holder så vidt den er mulige afstand til hinanden (1 - 2m)
  • Beboerne opfordres til at minimerer kontakten med andre beboere
  • Fælles drikke/kaffeboere suspenderes
  • Fællesarrangementer udsættes, så vidt det er muligt til udbruddet er overstået
  • Der gøres ekstra rent på fælles arealers og kontorers overfalder, kontaktpunkter og genstande
  • Udluftning i boliger, temlokaler og fællesarealer
  • Det anbefales, hvis muligt, at en fast gruppe medarbejdere tilknyttes afsnittet med udbrud og ikke bevæger sig imellem dette og afsnit med raske beboere

16.0 Baggrundsviden 

Luftvejsinfektioner kan være forsaget af vira (f.eks. SARS-CoV-2 og influenza) eller bakterier (f.eks. pneumokokker og Mycoplasma pneumoniae). Bakterielle infektioner behandles med antibiotika. For virusinfektioner som covid-19 og influenza findes kun specifik behandling. 

Nogle infektioner (f.eks. RS-virus) forårsager ikke alvorlig sygdom hos raske voksne men kan gøre dette hos plejekrævende ældre eller personer med f.eks. svær kronisk lungesygdom. 

 

At sikre ensrettet evidensbaseret indsats for forebyggelse af luftvejsinfektioner samt hindre smittespredning af disse, herunder Covid-19, influenza og RS-virus bland borgere, pårørende og personale.  

Ledelsen er ansvarlig for implementering af den infektionshygiejniske instruks samt at sikre nødvendig instruktion af alle personalegrupper. 

Den enkelte medarbejder har ansvar for at kende og anvende instruksen

Desinfektion:  En proces, der dræber sygdomsfremkaldende mikroorganismer i et sådant omfang, at udstyret kan benyttes efterfølgende uden risiko for smitte. 
Dråbesmitte:  Sker via spredning af aerosoler indeholdende dråber af forskellige størrelser. Disse spredes i en afstand af ca. 1 m fra borger og falder ned i borgerens omgivelser. Aerosoler dannes ved host nys, sang, kraftig fysisk anstrengelse eller tale samt ved opkast. Dråbesmitte forekommer også i tilfælde af sprøjt/stænk med f.eks. afføring, blod eller urin.  
Kontaktpunkter: Er områder, der hyppigt berøres af hænder i forbindelse med, pleje og behandling af borgeren f.eks. elektriske kontakter, vandhaner, fjernbetjening, kant på bord, armlæn greb på dispensere/beholder til sæbe, køleskab, køkkenskabe og håndesinfektionsmiddel. 
Kontakttid: (Indvirkningstiden) :Er den tid det tager for at opnå et sikkert drab af mikroorganismer i tiden mellem overfladendesinficeres og til overfladen er tørret dvs. kan tages i brug. Det desinficerede udstyr/inventar efterlades vådt i den tid, der er angivet for det pågældende desinfektionsmiddel. 
Kontaktsmitte:  Findes i to former: 

  • Direkte kontaktsmitte, forudsætter fysisk kontakt mellem smittekilde og smittemodtager.
  • Indirekte kontaktsmitte overføres til smittemodtageren via et mellemled, f.eks. utilstrækkeligt rengjort udstyr, inventar eller via urene hænder

Rengøring:  En proces, hvor man ved hjælp af vand og sæbe, fjerner urenheder støv og snavs inklusive mikroorganismer fra lokaler, inventar, sanitet og elektriske installationer, således at overfladen fremstår synlig ren, samt at ophobning, ophvirvlen og opformering af mikroorganismer undgås. Rengøring er en forudsætning for en eventuel senere desinfektion. 

1. Vejledning om forebyggelse af smitte med luftvejsinfektioner herunder ny Corona virus  på plejehjem, botilbud mv. og i hjemmeplejen, Sundhedsstyrelsen 31 oktober 2024, Version 8    https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2024/Smitsomme-sygdomme/Vejledning-om-forebyggelse-af-smitte-med-ny-coronavirus-og-andre-luftvejsinfektioner-paa-plejehjem.ashx 

2. Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer om supplerende forholdsregler ved infektioner og bæretilstand i Sundhedssektoren, Central Enhed for Infektionshygiejne CEI, 5.1 udgave 2019 https://hygiejne.ssi.dk/NIRsupplerende  

3. SSI-hjemmeside https://www.ssi.dk/  

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Alle områder
Faglig målgruppe: Alle faglige målgrupper
Udarbejdet af: Annette Kæregaard Bjørn
Godkendt af: Annette Kæregaard Bjørn
Faglig ansvarlig: Annette Kæregaard Bjørn
Godkendt: 2024-12-11 00:00:00
Gældende: 2024-12-11 00:00:00
Revisionsansvarlig: Annette Kæregaard Bjørn
Revision: 2026-06-10 00:00:00
Version: 4
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: INFEKTION, DRÅBER, DRÅBESMITTE, KONTAKTSMITTE, VIRUS, CORONAVIRUS, COVID-19, COVID, INFLUENZA, INFLUENZASYMPTOMER, DESINFEKTION, SPRIT, VÆRNEMIDLER, MUNDBIND, MASKE, HÅNDHYGIEJNE, HÅNDDESINFEKTION, HÅNDVASK, SUPPLERENDE INFEKTIONSHYGIEJNISKE FORHOLDSREGLER, OVERTRKSKITTEL (GUL), OVERTTRÆKSKITTEL (BLÅ), ANSIGTSVISIR, VISIR, RENGØRING, DAGLIG RENGØRING, SMITTERISIKO, SMITTESPREDNING, SMITTEVEJE, SMITTEUDBRUD, PERSONLIG HYGIEJNE, PERSONLIG PLEJE, HANDSKER, PÅRØRENDE, LUFTVEJE, HOSTE, RS-VIRUS, SMITTERENGØRING, SYMPTOMER, ENGANGSOVERTRÆKSKITTEL