DEMENS - Henvendelse til demensspecialist - NÆ
Demensspecialisterne har forskellige arbejdsgange afhængig af om borgeren er ny eller kendt af hjemmeplejen.
1.0 Nye borgere, ikke kendt af hjemmeplejen
Henvendelse om nye borgere sker via:
- visitationen
- praktiserende læge
- pårørende
- borger selv
Ved henvendelse om nye borgere tager demensspecialist kontakt til borgeren eller pårørende med henblik på hjemmebesøg, opstart af eventuel udredning og/eller hjælp fra hjemmeplejen.
2.0 Borgere kendt af hjemmeplejen
Når medarbejderen observerer en ændring i borgerens almene tilstand, skal observationerne drøftes på et triagemøde. Det er vigtigt at undersøge årsagen til ændringen skyldes ændringen en somatiske/fysiske årsag eller er ændringen relateret til demenssygdommen? , INDEN demensspecialisterne kontaktes. For eksempel,
På triagemødet vurderes det::
- om der skal foretages en TOBS- Score. Det er altid vigtigt at udelukke somatiske/fysiske årsager til ændringen (infektion, medicinændringer, smerter o. lign)
- hvem der udarbejder en NPI- screening, hvis der ikke findes en somatisk/fysisk årsag (Skemaet findes i Nexus). Her vil det være en god ide, at invitere demensspecialisten med. Læs mere om NPI
- behovet for sparring fra en demensspecialist for borgere med en kendt demensproblematik.
3.0 Kontakt-oplysninger til demensspecialisterne
Demensspecialisterne kan kontaktes via Nexus, Opret tilstanden: Problemer med hukommelse, samt en opgave til demensspecialisten.
Er der brug for at ringe til demensspecialisterne, findes deres telefonnummer på kommunens hjemmeside.
At medarbejdere har kendskab til, hvornår en demensspecialist kan kontaktes.