Warning: SQLite3::exec(): database is locked in /var/www/sites/naestved.kips.dk/private/indexFunctions.php on line 11

Hygiejne - CD Hygiejniske forholdsregler hos borgere i eget hjem - NÆ

Fremgangsmåde

Hygiejniske forholdsregler hos borgere med Clostridioides difficile (CD) infektion i eget hjem

1.0 Symptomer

Starter ofte 4-9 dage efter start af antibiotikabehandling med kraftig vandig diarré, med en meget karakteristisk lugt, og evt. til blandet blod, feber, mavekrampe og almen svækket tilstand. Ved uforklarlig, voldsom, længerevarende, eller blodig diarré, bør der sendes afføringsprøver til undersøgelse for CD.

Borgeren smitter så længe der er diarré. Når der har været formet afføring eller for borger normal afføring i 48 timer kan brugen af supplerende forholdsregler ophører.

Er mavefunktionen gået i stå, kan dette ikke tælles med i de 48 timer,  årsagen bør undersøges.

Der sendes ikke kontrol afføringsprøve til undersøgelse, da man kan udskille sporer i afføringen i op til et halvt år efter sygdomsperioden, uden at smitte.

I hjemmeplejen må borger med smitsom sygdom ikke isoleres, som under indlæggelse på hospital. Evt. samlevende deler bolig som vanlig.

2.0 Smittemåde

  • Direkte kontakt: Via f.eks. urin, afføring, vasketøj, sårsekreter håndtryk, berøring med borger
  • Indirekte kontakt: Via kontaktpunkter, f.eks. dørhåndtag, gelænder, kontakter, møbler, fjernbetjening, toilet, termometer m.m.

3.0 Håndhygiejne

Der udføres altid både håndvask og håndesinfektion, da CD sporer er meget modstandsdygtigt og ikke følsomme for alkohol, derfor er håndesinfektion alene ikke tilstrækkeligt til at afbrydes smitteveje ved CD.

3.1 Håndhygiejne udføres 

  • Umiddelbart før rene procedure eller arbejdsopgaver
  • Umiddelbart efter urene procedurer eller arbejdsopgaver
  • Efter brug af handsker

 For yderlig information om håndhygiejne, se ”Håndhygiejne for sundhedspersonale” link https://kvas.naestved.dk/index.php?chosenDocumentID=1210 

3.2 Borgerens håndhygiejne 

Borgeren vejledes og hjælpes med håndvask og håndesinfektion i forbindelse med:  

  • Efter toiletbesøg
  • Håndtering af mad og drikke
  • Efter hos, nys, brug af lommetørklæde
  • Før og efter berøring af sår eller forbindinger
  • Før og efter håndtering af blærekateter, urinkolbe eller ble

4.0 Værnemidler 

Følgende værnemidler (supplerende forholdsregler) anvendes ved alle plejeopgaver, håndtering af vasketøj, toiletbesøg, rengøring og desinfektion indtil borger har haft normal afføring i 48 timer

  • Langærmet overtrækskittel
  • Handsker
  • Kirurgisk mundbind Type II og visir /beskyttelsesbriller, ved risiko for stænk og sprøjt, f.eks. skylning af sår, tand- og mundpleje, opkastninger
  • Værnemidler tages på og af i borgerens hjem/lejlighed
  • Kommes i plastpose , lukkes og kasseres straks
  • Der udføres håndvask og håndesinfektion, efterfølgende
  • Værnemidler er ikke påkrævet, hvis der kun skal gives en besked, hvor man ikke kommer i berøring med borger eller borgers omgivelser. Husk håndhygiejne når borgers hjem forlades

For yderligere information om på- og aftagning af værnemidler se "Værnemidler på og af i forbindelse med smitsom sygdom eller resistent mikoorganisme,  tekst og billeder" link https://kvas.naestved.dk/index.php?chosenDocumentID=1212 

4.1 Værnemidler opbevares, håndteres og transporteres rent:

  • Der udføres håndhygiejne før brug af værnemidler
  • Transporteres i plastpose/plastboks
  • Opbevares i plastpose/plastboks indtil brug
  • Rene, ubrugte åbne, værnemidler kasseres efter smitteophør 

5.0 Rengøring 

 Husk at informere private leverandører, hvis det er dem, der står for rengøring af boligen.  

5.1 Der anvendes:

  • Engangshandsker og væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer
  • Almindelige rengøringsklude/mikrofiberklude (Vima) og rengøringsmiddel eller engangsklude for præparerede med vand og sæbe, grøn, (WetWipe)
  • Rengøringsklude skal vaskes separat ved 80-90 grader

5.2 Daglig rengøring i eget hjem

  • Rengøringen udføres fra rene mod urene rum dvs. køkken først, bad og toilet sidst
  • Følgende kontaktpunkter rengøres, f.eks. håndtag, sengehest, vandhane, lys- og dør kontakter, kontakter på udstyr, køleskabslåge, knapper på komfur og kaffemaskine, samt kørestol/gangstativ, fjernbetjening
  • Øvrige vandrette flader i hjemmet rengøres, f.eks. seng, sengeborde, stole, borde, udstyr
  • Tæpper og møbler af stof støvsuges, ved behov
  • Gulv vaskes, efter behov og ved spild
  • Toilet, toiletsæde, toiletskylleknap og toiletområde, bad, vandhaner, armlæn rengøres og ved synlig forurening
  • Spild af urin, afføring og andre sekreter, på gulv eller inventar, op tørres straks med toiletpapir eller lignende, og området rengøres  og desinficeres efterfølgende

5.3 Støvsuger

  • Anbefales at være udstyret med HEPA-filter
  • HEPA-filter og pose skiftes efter producentens anvisninger

Ved transport: Husk rengøring af kontaktpunkter (rat, håndtag, gearstang, sikkerhedssele, sæder, cykellås m.m.) på bil og cykel

6.0 Desinfektion

Der rengøres altid inden desinfektion, dels for at nedbringe mængden af organisk materiale, dels for at undgå, at organisk materiale som urin, afføring og blod, inaktiverer desinfektionsmidlet. 

Gravide må gerne desinficere med klorholdige desinfektionsmidler.

6.1 Der anvendes

  • Engangshandsker og væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer
  • For præparerede engangsklude med klor fra WetWipe eller Actichlor Plus 1000 ppm (1 tbl. til 1 L vand) samme med Vima klude
  • WetWipe poser aktiveres ved at slå på bagsiden af posen, crackes, posen vendes og drejes, klar til brug efter 7 min
  • Husk dato og klokkeslæt på posen, holdbarhed 7 døgn efter aktivering
  • Overfladen efterlades våd, i 10 min og må ikke benyttes før den er helt tør (Kontakttiden)
  • Kludene kasseres efter brug som restaffald i lukket pose
  • For præparerede klude er kun til overfladedesinfektion og må ikke benyttes på huden

Ved desinfektion med klorholdigt desinfektionsmiddel er det vigtigt at klor ikke blandes med sure (PH<7) rengøringsmidler, f.eks. toilet rens og afkalker, da der derved kan udvikles giftige dampe, der kan påvirke vejrtrækningen.

6.2 Daglig desinfektion i hjemmet:

  • Udføres fra rene mod urene rum dvs. køkken først, bad og toilet sidst
  • Toilet og toiletområde, bad, vandhaner, toiletsæde, toiletskylleknap, armlæn, desinficeres
  • Toilet rengøres med toilet rens, hvorefter der skylles ud og tørres efter med en vand og sæbe klud. Først herefter kan klordesinfektionen udføres
  • Spild af urin, afføring og andre sekreter på gulv eller inventar, op tørres straks med toiletpapir eller lignende, og området rengøres  og desinficeres efterfølgende

Ved ophævelse af Supplerende Infektionshygiejniske Forholdsregler se punkt 14.0

7.0 Tøjvask og linned

  • Ved håndtering anvendes engang væskeafvisende overtrækskittel med lange ærmer og handsker
  • Undertøj, håndklæder, sengetøj og andet tøj forurenet med afføring, urin blod m.m., skal vaskes ved minimum 80-90 grader C
  • Anden beklædning vaskes ifølge anvisningen
  • Borgers undertøj og håndklæder bør skiftes daglig
  • Sengelinned bør skiftes med faste intervaller og ved synlig forurening
  • Kan der ikke vaskes tøj i hjemmet, anbringes tøj og linned i gelatineposer og sendes til vask. Der skal påsættes dato og tidspunkt på posen

8.0 Service

  • Brugt service håndteres med handsker og betragtes som urent
  • Ved opvask i hånden anvendes handsker, almindeligt opvaskemiddel og varmt vand fra hanen

9.0 Ophold uden for hjemmet, træning i centre, undersøgelse eller behandling

  • Borgeren skal være iført rent tøj, rene inkontinent hjælpemidler, og eventuelle sår skal være dækket af ren og tør forbinding
  • Borgeren skal have udført håndvask og håndesinfektion
  • Hvis borger har diarré og er urin/fæces inkontinent, skal borger transporteres alene
  • Eventuel kørestol/rollator skal være rengjort på kontaktflader og efterfølgende desinficeret
  • Træning kan foregå både i center og eget hjem
  • Ved individuel træning anvender terapeuten værnemidler (engangshandsker og engangsovertrækskittel med lange ærmer) eller skifter arbejdsdragt efter træning med borger
  • Ved fællestræning er værnemidler ikke nødvendige, men håndvask og håndesinfektion udføres efter kontakt med borgeren
  • Toiletbesøg foregår, så vidt det er muligt kun i borgerens eget hjem
  • Ved hjælp til toiletbesøg, under træning, skal terapeuten anvende værnemidler (engangshandsker og engnagsovertrækskittel med lange ærmer)
  • Efter træning eller toiletbesøg, på center, rengøres udstyr/ toilet, alt efter hvad der er brugt, og desinficeres efterfølgende
  • Der anvendes værnemidler, ved rengørings- og desinfektionsopgaver (engangsovertrækskittel med lange ærmer og nitril handsker)
  • Borgeren bør ikke benytte buffet og anden selvbetjent madservering
  • Ved kraftig diarré og i det aktuelle forløb anbefales at borger opholder sig og træner i eget hjem

10.0 Afhentning af hjælpemidler og udstyr 

10.1 Hjælpemidler 

  • Der anvendes væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer og nitril handsker, ved rengøring
  • Plejeseng, bækkenstol rollator kørestol rengøres inden afhentning hos borgeren
  • Hjælpemidler rengøres manuelt eller maskinelt efterfølgende på Hjælpemiddeldepotet efterfulgt af evt. desinfektion afhængig af rengøringsmetode

10.2 Udstyr 

  • Der anvendes væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer og nitril handsker , ved rengøring og desinfektion
  • Sårkasser, insulinkasser m.m. tømmes og indhold kasseres. Rengøres og desinficeres efterfølgende med for præparerede klorklude fra WetWipe eller Actichlor Plus 1000 ppm (1 tbl. til 1 L vand) samme med Vima klude, eller kasseres
  • Ipad, PC, diverse apparater f.eks. BT-, Hbg-, blodsukker-, CRP-, INR-apparater, vægt, rengøres og desinficeres efterfølgende med for præparerede klorklude fra WetWipe eller Actichlor Plus 1000 ppm (1 tbl. til 1 L vand) samme med Vima klude

11.0 Affald

  • Brugte værnemidler og desinfektionsklude bortskaffes som restaffald
  • Værnemidler aftages i hjemmet, lægges i plastpose, lukkes og kommes i restaffald
  • Inkontinensmidler emballeres i plastpose, lukkes og kommes i restaffald

12.0 Pårørende/Besøgende 

  • Informeres om  både at udføre håndvask og håndesinfektion
  • Må gerne besøge deres pårørende
  • Ved deltagelse i personlig pleje anvendes handsker og væskeafvisende engangs overtrækskittel med lange ærme
  • Skal udføre håndvask og håndesinfektion inden hjemmet forlades

13.0 Information og journalføring

  • Team leder informerer hygiejnesygeplejersken om borger smittet med CD
  • Medarbejdere som opdager/informeres om borgere smittet med CD udfylder smittefeltet i NEXUS og der oprettes en handlingsanvisning
  • Ved kontakt til sygehus eller læge skal der oplyses om borger er smitte med CD, eller har været det  inden for de sidste 6 måneder
  • Alarmcentralen skal oplyses om smitte med CD i forbindelse med kørsel
  • Frisør, fodterapeut m.m. skal ikke informeres om smitte med CD
  • Hvis borger har diarré skal borger transporteres alene

14.0  Ophævelse af Supplerende Infektionshygiejniske Forholdsregler 

  • Når borger har haft normal/formet afføring i 48 timer
  • Der sendes ikke afføringsprøver som kontrol, da man kan udskille CD sporer i op til et halvt år efter overstået sygdom
  • Har borger stomi, kontakt hygiejnesygeplejersken for nærmere information

Hygiejnesygeplejersken kontaktes når de Supplerende Infektionshygiejniske Forholdsregler skal ophøre.   

Ved ophør af Supplerende Infektionshygiejniske Forholdsregler gøres følgende i borgers hjem

14.1 Slutrengøring

Der anvendes:

  • Engangs nitril handsker og væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer
  • Grundig rengøring af hjemmet, hjælpemidler, bad, toilet, vandhaner, bækkenstol, husk kontaktpunkter, f.eks. håndtag, sengehest, vandhane, lys- og dør kontakter, kontakter på udstyr, køleskabslåge, fjernbetjening, kørestol/gangstativ
  • Efterfølgende desinficeres toilet, toiletområde vandhaner, bækkenstol med for præparerede klorklude fra WetWipe eller Actichlor Plus 1000 ppm (1 tbl. til 1 L vand) samme med Vima klude
  • Ved synlig forurening af puder, dyne, gardiner m.m. vaskes disse
  • Tæpper og møbler støvsuges
  • Gulvet vaskes
  • Sengetøj og håndklæder skiftes
  • Åbne engangsmaterialer, f.eks. vaskeklude, handskekasser, værnemidler m.m. kasseres
  • Rengøringsudstyr og støvsuger rengøres
  • Herefter anvendes generelle infektionshygiejniske forholdsregler

15.0 Baggrundsviden

Clostriduim difficile er en tarmbakterie som findes hos 3% af befolkningen. Normalt giver den ikke infektionshygiejniske problemermen visse stammer kan producere giftstoffer (binært toksin) der ødelægger slimhinden og danne sporer, som kan overleve længe i omgivelserne og give anledning til nye tilfælde af diarré. Bakterien kan give diarré, og varierer fra lette til meget svære tilfælde der hyppigst rammer ældre personer, med svækket almentilstand, som er eller har været i behandling med antibiotika. De svære tilfælde viser sig som voldsom ofte blodig diarré som i visse tilfælde kan medføre døden.

At sikre ensrettet evidensbaseret indsats for forebyggelse og hindring af smittespredning af CD bland borgere, pårørende og personale. 

Ledelsen er ansvarlig for implementering af den infektionshygiejniske retningslinje samt at sikre nødvendig instruktion af alle personalegrupper.

Den enkelte medarbejder har ansvar for at kende og anvende retningslinjen.

Desinfektion: En proces, der dræber sygdomsfremkaldende mikroorganismer i et sådant omfang, at udstyret kan benyttes efterfølgende uden risiko for smitte.

Diarré: Defineres som 3 eller flere løse eller flydende afføringer om dagen eller oftere end normalt, for den enkelte borger (WHO).
Kontaktpunkter: Er områder, der hyppigt berøres af hænder i forbindelse med, pleje og behandling af borgeren f.eks. elektriske kontakter, vandhaner, fjernbetjening, kant på bord, armlæn greb på dispensere/beholder til sæbe, køleskab, køkkenskabe og håndesinfektionsmiddel.
Kontakttid: (Indvirkningstiden) 
Er den tid det tager for at opnå et sikkert drab af mikroorganismer i tiden mellem overfladen desinficeres og til overfladen er tørret dvs. kan tages i brug. Det desinficerede udstyr/inventar efterlades vådt i den tid, der er angivet for det pågældende desinfektionsmiddel.
Kontaktsmitte: 
Findes i to former: 

  • Direkte kontaktsmitte, forudsætter fysisk kontakt mellem smittekilde og smittemodtager
  • Indirekte kontaktsmitte overføres til smittemodtageren via et mellemled, f.eks. utilstrækkeligt rengjort udstyr, inventar eller via urene hænder

Rengøring: En proces, hvor man ved hjælp af vand og sæbe, fjerner urenheder støv og snavs inklusive mikroorganismer fra lokaler, inventar, sanitet og elektriske installationer, således at overfladen fremstår synlig ren, at ophobning, ophvirvlen og opformering af mikroorganismer undgås. Rengøring er en forudsætning for en eventuel senere desinfektion. 

Supplerende Infektionshygiejniske Forholdsregler: Når de generelle infektionshygiejniske retningslinjer ikke skønnes at være tilstrækkeligt til at forebygge smittespredning, er det nødvendigt at anvende supplerende (diagnoserelaterede) infektionshygiejniske retningslinjer sammen med de generelle infektionshygiejniske retningslinjer.  Indebærer brugen af væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer, handsker, briller/visir, kirurgisk maske eller FFP3 maske (åndedrætsværn) ekstra daglig rengøring og desinfektion af overflader og kontaktpunkter.
Værnemidler: Udstyr, der beskytter brugeren mod smitsomme mikroorganismer samt mod direkte kontakt med blod, opkast, urin, afføring, slim, sprøjt og stænk fra sårprocedurer eller lungetræning.
Værnemidler er handsker, engangsovertrækskittel med lange ærmer, plastforklæde med eller uden ærmer, visir, briller, kirurgisk maske. Arbejdsdragt betragtes ikke som et værnemiddel.

1. Vejledning om arbejdsdragt inden for Sundheds- og plejesektoren, Sundhedsstyrelsen 2011

2. Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer, for plejehjem, hjemmepleje, bo- og opholdssteder m.m. Statens Seruminstitut, CEI, 1. udgave,2020

3. Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer om håndhygiejne, Statens Seruminstitut, CEI, 2.1 udgave 2021

4. Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for desinfektion i Sundhedssektoren, Statens Seruminstitut, CEI, 2.2 udgave 2024

5. Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer for rengøring i hospitals- og primær-sektor, herunder dagtilbud og skoler, Statens Seruminstitut, CEI, 2.1 udgave 2023 

6. Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer om generelle forholdsregler i Sundhedssektoren, Statens Seruminstitut, CEI, 1 udgave 2017

7. Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjerom supplerende forholdsregler ved infektioner og bæretilstande i sundhedssektoren, Statens Seruminstitut, CEI,5.1. udgave, 2019

8. SSI-hjemmeside https://www.ssi.dk/ 

9. Region Sjællands D4 Dokumentportal, Regional retningslinje, Clostridium difficile, dokumentnummer 206229

 

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Alle områder
Faglig målgruppe: Alle faglige målgrupper
Udarbejdet af: Annette Kæregaard Bjørn
Godkendt af: Annette Kæregaard Bjørn
Faglig ansvarlig: Annette Kæregaard Bjørn
Godkendt: 2024-07-10 00:00:00
Gældende: 2024-07-10 00:00:00
Revisionsansvarlig: Annette Kæregaard Bjørn
Revision: 2026-06-03 00:00:00
Version: 5
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: CD, BAKTERIER, BORGERENS HJEM, DESINFEKTION, EGET HJEM, ENGANGSOVERTRÆKSKITTEL, RESISTENTBAKTERIER, INFEKTION, OVERFLADEDESINFEKTION, OVERTRKSKITTEL (GUL), OVERTTRÆKSKITTEL (BLÅ), VÆRNEMIDLER, MUNDBIND, ANSIGTSVISIR, VISIR, KITTEL, SUPPLERENDE INFEKTIONSHYGIEJNISKE FORHOLDSREGLER, KLORKLUDE, RENGØRING, SLUTRENGØRING, SMITTERENGØRING, DAGLIG RENGØRING, SMITSOMME MIKROORGANISMER, SMITTERISIKO, SMITTESPREDNING, SMITTEVEJE, KONTAKTSMITTE, PERSONLIG PLEJE, PERSONLIG HYGIEJNE, AFFØRING, AFFØRINGSPRØVE, HANDSKER, PÅRØRENDE, HÅNDVASK, DIARRE