VELFÆRDSTEKNOLOGI -Teton - NÆ
Teton er en teknologi med avanceret monitorering, som understøtter plejen og fjerner forstyrrelser. Teton gør det nemt for medarbejdere, hurtigt at vurdere og reagere på situationer på afdelingen, samt effektiv mulighed for at prioritere i plejeindsatser.
Teton overvåger borgere, samtidig med, at deres privatliv bevares. På medarbejdernes devises, fremgår overvågningen som ikoner fx et menneske der sidder på en sengekant.
1.0 Digitalt tilsyn - information til borger og pårørende
Alle borgere og deres pårørende skal ved indflytning på plejecenter, med Teton bevægelsessensor, informeres om, at der i boligen er en kamerasensor. Der skal indhentes samtykke til træning af løsningen. Der underskrives i udleveret brochure, som indeholder nedenstående punkter. Brochuren scannes og uploades som Pdf i Nexus under “breve, dokumenter og referater”. Dette ligger under fanen "overblik".
Borgere og pårørende informeres om:
- at der ikke er tale om konstant overvågning, men et redskab, der kan tilgås, som et digitalt tilsyn
- I tilfælde af uhensigtsmæssige hændelser fx fald, giver Teton mulighed for at afdække årsagen til faldet og forebygge fremtidige fald
- mulighed for at deaktivere, under pårørendes besøg
- at Teton bevægelsessensor kan indstilles til at alarmere for forskellige indikatorer fx
- når borger sætter sig op i sengen
- når borger går ud ad sin dør til lejligheden
- når kørestolsborger forsøger at rejse sig
Hvis der ikke er samtykke fra borger/pårørende/værge dokumenteres dette i handlingsanvisningen.
2.0 Digitalt tilsyn - medarbejdernes arbejdsgang
2.1 Teton App
For at Teton app kobles til en telefon skal tages kontakt til Teton og få en accesskode
2.2 Teton App virker ikke
- Akut: Kontakt Teton telefonisk
- Phone +45 61480120
E–mail hello@teton.ai - Ikke akut: Kontakt Teton supportfunktion via teton app
2.3 Daglig Teton arbejdsgang
- Ved indmøde skal medarbejderne logge ind i appen Teton Alerts og tjekke at “vagten” er startet. Alternativt kan browseren benyttes
- Medarbejderen tjekker Teton oversigtsvindue og sikre sig, at alle borgere er registreret online
- Medarbejderne indstiller alarmerings indikatorer fx ud fra tidspunkt på døgnet, borgerens aktuelle aktivitetsniveau eller adfærd
- Medarbejdere i nattevagt skal udover at reagere på udløste alarmer også udføre et digitalt tilsyn i Teton appen på den enkelte borger kl. 23, kl. 03 og kl. 06
- Hvis der er personaler i rummet hvor sensoren er placeret, repræsenteres det med et grønt cirkelikon under borgerens piktogram.
2.4 Ved mors
- Teton skal orienteres for at slette data i appen
3.0 Digitalt tilsyn - journalføring
3.1 Handlingsanvisning
Her skal det fremgå, hvilke specifikke indstillinger, som Teton er indstillet til, der vil udløse en alarm på medarbejdernes devices.
3.2 Døgnrytmeplan
Her skal det fremgå med hvilke intervaller eller på hvilke tidspunkter, der føres digitalt tilsyn på borgeren om natten.
Der kan i browserudgaven af Teton, i bunden af “Aktivitet” inde under hver borger, generes en natterapport. Den vil beskrive alle handlinger der ses af sensoren mellem klokken 20-08. Dette kan også kopiers og derfra sættes ind i et andet dokument.
Dette er yderst relevant til udfyldelse af døgnobservationsskemaer, da de giver præcise klokkeslæt på de forskellige handlinger, i stedet for at man skal gætte sig til tidspunkter ud fra de skemaer som også figurerer herunder.
3.3. Fald
Når borger er faldet, udløses der en alarm på medarbejderens devises.
Medarbejderen kan se en anonymiseret gengivelse af faldet og dermed afgøre om faldet var en ulykke eller borger blot satte sig ned på gulvet.
Medarbejderen kan trække data fra et fald over i Nexus og vedhæfte videoen af faldet.
I tilfælde af fald, skal medarbejderen udfylde faldregistreringsskema i Nexus, hvilket skal gøres via Tetons app.
Tetons løsning lægger et pseudonymiseret klip ud af hændelsen på borgerkortet, som omsorgsgivere skal handle på. Det anbefales gerne det er en terapeut (fys eller ergo) som gennemser hændelser, da de har stor indsigt i funktionsniveau og vil være den bedste faglighed til at vurdere faldforebyggende tiltag. Faldklippet ligger der i 45 dage hvorefter det permanet fjernes og ikke længere kan gennemses.
I et faldklip skal følgende vurderes.
- Var det er fald
- Kom borger sikkert til jorden
- Var det ikke et fald
Er borger kommet til skade?
- Nej
- Ja
Efter vurderingen trykkes send til Nexus.
Medarbejderen skal indberette faldet på samlerapporteringsskemaet eller i DPSD, hvis faldet er alvorligt eller dødeligt.
4.0 Søvn
4.1. Sundhedsstyrelsens anbefalinger
Voksne 65 år og derover
- Voksne på 65 år og derover anbefales at sove 7-8 timer på et døgn med regelmæssige sove- og opvågningstidspunkter.
- Søvnlængde på både 5-6 timer og 9 timer kan være passende for nogle voksne på 65 år og derover.
4.2 Rolig søvn og urolig søvn
Vores digitale tilsynsløsning kan skelne mellem rolig og urolig søvn. Dette vise på følgende måde i løsningen:
Her er der tale om en borger der har haft en rolig søvn henover natten, men som ikke har sovet nok i henhold til anbefalingerne. Fortsætter denne tendens henover en 2-3 ugers periode er der grund til at afdække årsagen til den manglende søvn.
4.3 Hvis borger ligger udenfor sundhedsstyrelsens anbefalinger
Sover borger enten for lidt eller for meget over en 2-3 ugers periode skal vi være nysgerrige. Det anbefales, at ergoterapeut kigger nærmere ind i årsagen til borgeren har ubalance i sin døgnrytme. En sanseprofil af borgeren kunne være med til at afdække årsagen og hermed give et svar på hvilke tiltag der vil kunne gavne borgeren.
Alle medarbejdere på plejecenter i CSA skal kende og anvende instruksen for brug af Teton.
Teton kompetenceudvikler alle medarbejderne i anvendelse af Teton systemet.
PC Link
Webbaseret adgang: https://app.teton.ai
Lovgivning
Digitalt tilsyn er af jurist i CSA vurderet som tryghedsskabende velfærdsteknologi efter servicelovens §136e.
Personalet kan som led i omsorgen anvende tryghedsskabende velfærdsteknologi for at sikre personens tryghed, værdighed og omsorg, medmindre den pågældende modsætter sig anvendelsen.
Støtte til løsningen
Vores eget socialudvalg i Næstved kommune har set løsningen i drift på Kildemarkscentret. De bakker op om løsningen og har bevilget penge til at skalere løsningen i Næstved.
Tetons app ikon ser ud som føler i Firmaportalen