RAMMER OG AFTALER - Borger træffes ikke hjemme - NÆ

Fremgangsmåde

Alle medarbejdere har pligt til at reagere, hvis borger ikke er hjemme til et planlagt besøg.

Tjek om der er skrevet et notat i Nexus om, at borger har aflyst besøg.


1.0 Adgang til borgers hjem med nøgle
Ingen medarbejdere har tilladelse til planlagt, at låse sig ind i et hjem, hvor borgeren ikke er hjemme. Hvis der er bekymring for, at borger befinder sig i hjemmet, kontaktes teamleder, hvor det kan aftales at 2 medarbejdere låser sig ind i fællesskab.

Borger eftersøges i boligen. Hvis borger ikke træffes hjemme, forlades boligen hurtigst muligt. Er der tale om en stor bolig eventuelt med flere etager og kælder, tilkald en kollega, og gennemsøg hjemmet sammen.. 

Undersøg:

  • gerne om naboer har set/ ved hvor borgeren opholder sig
  • om borger kan være indlagt på Slagelse sygehus telefon: 58 55 90 00

Forløbet dokumenteres i et observationsnotat i Nexus


2.0 Adgang via låsesmed
Har medarbejderen ikke nøgle til hjemmet, vurderer teamleder/vagthavende leder i samråd med medarbejderen, om der er behov for at skaffe sig adgang til hjemmet via Sydsjællands låseservice tlf:7022 7206.

2.1 Betaling for låsesmed

  • Hvis borgeren ligger hjælpeløs i boligen, dækkes udgiften til låsesmed af distriktet
  • Hvis borgeren har forladt boligen, og glemt at give distriktet besked, sendes udgiften til låsesmeden til borgeren

At medarbejderne ved hvordan de skal handle i en situation hvor borgeren ikke hjemme eller åbner døren. 

Det er ledelsens ansvar at træffe beslutning om læsesmed skal kontaktes. 

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Center for Sundhed og Ældre
Faglig målgruppe: Alle
Udarbejdet af: Instruksgruppen i CSA
Godkendt af: Helle Janni Sztuk
Faglig ansvarlig: Instruksgruppen i CSA
Godkendt: 2024-10-28 00:00:00
Gældende:
Revisionsansvarlig:
Revision: 2026-05-06 00:00:00
Version: 2
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: BORGER VÆK, LÅST DØR, FORLADER SIT HJEM, AFLÅST DØR, IKKE HJEMME