BEREDSKAB - Ekstremt vejrlig - Sne, orkan eller stigende vandstand - NÆ

Fremgangsmåde

Distriktsledelse træffer beslutning om at iværksætte beredskab når:   

  • det er forbundet med for store vanskeligheder eller er risikabelt for medarbejdere at færdes udendørs. 
  • al udkørsel frarådes. Medarbejdere kører ikke ud, men forsøger at holde telefonisk kontakt til borgerne, indtil situationen igen tillader nødvendig kørsel

Medarbejdere løser kun de allermest nødvendige opgaver!
 

1.0 Beredskabsplan i hjemmeplejen 
Teamleder/bagvagt koordinerer indsatsen.

Ruter, nødkaldslister og lister over medarbejdere og denne instruks opbevares i en beredskabsmappe på hensigtsmæssigt sted, der aflåses, når stedet forlades. Teamledere og distriktsledelsen har nøgler til stedet.

1.1 Rute- og nødkaldslister 
Aftenrutens køreliste og nødkaldslister printes én gang om måneden af administrationen. 

Nødkaldslister printes fra eDoc.  eller rekvireres hos hjælpemiddeldepotet

  • Distrikt Syd-ØST: eDoc. nr.: 24-034101
  • Distrikt Nord-VEST: eDoc. nr.: 24-034098

1.2 Besøgsplanlægning
Teamleder og medarbejdere vurderer, hvilke borgere der skal besøges i forbindelse med beredskabet

  • Ruterne gennemgås for at sikre, at borgere der har behov for hjælp fremgår af listen
  • Borgere der kan undvære et eller flere besøg, kontaktes telefonisk og aftalen dokumenteres på listerne (køreliste og nødkaldsliste)
  • Borgere, hvor det aftales at pårørende, naboer eller andre varetager besøget, dokumenteres aftalen på listerne
  • Borgere der bor, hvor kun Civil forsvaret kan komme frem, arrangeres besøg ved at kontakte Brand og Redning på tlf. 55 72 08 05

1.3 For borgere med nødkald
Det dokumenteres på nødkaldslisterne, hvilke aftaler der indgås  

Teamleder kontakter Brand og Redning på tlf. 55 72 08 05, og orienterer om, at nødkaldene ikke kan udsendes via vagtcentralen

OBS. Nødkaldene bruger strøm. Ved strømafbrydelse, overtager batterierne i nødkaldene. Nødkaldene sender automatisk besked til medarbejdernes telefoner. når batterierne er ved at løbe tør for strøm. 
 

2.0 Medarbejders tilstedeværelse
Medarbejderliste opdateres hver måned, samt ved ansættelser/afskedigelser. Administrationen er ansvarlige for opdatering af medarbejderlisten ud fra rækkefølgen; Adresse, by, efternavn, navn, privat mobil nr. og stilling.

Teamleder/bagvagt træffer i samråd med distriktsledelsen beslutning om: 

  • at medarbejdere skal forblive efter endt vagt og være del af beredskabet
  • at indkalde medarbejdere som bor tæt på arbejdspladsen
  • at medarbejdere varetager borgerbesøg nær egen bopæl
  • der er borgere, som skal transporteres ind på et nærliggende plejecenter
  • der er borgere med så massivt behov for hjælp, at en medarbejder skal ud forblive i borgers hjem
     

3.0 Beredskabsudstyr

  • Sneskovl skal forefindes i alle tjenestebilers bagagerum og anvendes ved fastkørsel eller for at skabe adgang til borgers hjem
  • Hjelme skal anvendes, når der er risiko for flyvende genstande
  • Lygte og pandelygte 
     

3.1 Akutskab
Der findes akutskabe på plejecentre med bl.a. actioncard, refleksveste og lygter. Opfyldning se afsnit Ansvar og opgavefordeling

 

4.0 Almindeligt vintervejr

  • Der planlægges ekstra vejtid på ruterne, så der tages højde for, at det tager længere tid at komme rundt
  • Cykelruter kan om nødvendigt ændres til gå-ruter eller, i samråd med teamleder, til en bil-rute
  • Vinterruter kan betyde, at der må etableres ekstra rute de dage, hvor føret kræver særlig påpasselighed
     

5.0 Ophør af beredskabsplan
Teamleder og distriktsledelse beslutter, hvornår beredskabet slutter. Almindelig drift genetableres så hurtigt som muligt herefter.  


6.0 Journalføring
Kørelister og nødkaldslister med bemærkninger skannes og gemmes, når beredskabet er afsluttet, i eDoc: Administrativsag: 24-034818, Beredskabsplan CSA

At medarbejdere har kendskab til relevant procedure, når ekstremt vejrlig forhindrer medarbejdere i, på sikker vis, at transportere sig ud til pleje- og omsorgsopgaver i borgernes eget hjem, og hvor politiet fraråder al unødig udkørsel. 

Teamleder/bagvagten 
Er ansvarlig for i samråd med distriktsledelsen at vurdere og koordinere indsatsen. 

Administrations personalet 
Er ansvarlige for, at opdatere og printe lister til beredskabsmappen. 

Medarbejderne 

  • er ansvarlige for at kende og følge instruksen
  • tages der produkter fra Akutskabet eller er der mangler fra indholdslisten, skal det indberettes via den QR-kode, der findes i skabet. Indberetningen kræver download af DaluxFM HelpDesk firmaportalen. Log ind med mail, navn og telefonnummer. Ved forespørgsel af custumer (kunde): Skrives naestved og klik på lille pil.

Teknisk service sikre derefter for opfyldning jf. nedenstående.

Teknisk servicepersonale, Center for Ejendomme og Indkøb – Team Drift udfører:

At der findes skovle og hjelme i bilerne.

Vedrørende de blå akutskabe:

  • tilsyn og vedligehold af de blå akutskabe
  • Kontrollerer løbende indholdet i skabene, fx
    • førstehjælpstaskens indhold ud fra taskens pakningsliste
    • datoer på førstehjælpsudstyr og øjenskyl
    • veste og actioncards
    • Sikre strøm på lygte og strøm på megafon
  • servicerer automatisk brandalarmanlæg (ABA) samt pulverslukker, brandtæpper og brandslanger. Hvis medarbejdere anvender et brandslukningsprodukt, skal Teknisk servicepersonale informeres.

Ekstremt vejrlig betyder, at udendørs færden kan være farligt, f.eks. på grund af voldsomt snefald, snefygning, isslag, storm eller skybrud med torden.

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Center for Sundhed og Ældre
Faglig målgruppe: Alle
Udarbejdet af: Instruksgruppen i CSA
Godkendt af: Helle Janni Sztuk
Faglig ansvarlig: Instruksgruppen i CSA
Godkendt: 2025-05-07 00:00:00
Gældende:
Revisionsansvarlig:
Revision: 2026-04-11 00:00:00
Version: 5
Lovgrundlag:
Standarder: 1.1.1.1
Søgeord: SNESTORM, STORM, SNE, VEJRLIG, VAND, BEREDSKAB, REGN, MEDARBEJDERLISTE, BORGERLISTE, NØDKALDSLISTE, EDOC NØDKALDSLISTE, ORKAN, BEREDSKABSPLAN, NÆ, HJÆLPEMIDDELDEPOT, AKUTSKAB, BEREDSKABSUDSTYR, BORGERBESØG, BESØG, RUTE, RUTELISTE, KØRELISTE