RAMMER OG AFTALER - Spirer - Ung i Ældreområdet - NÆ

Fremgangsmåde

Spirer- ansættelsen er en permanent ordning i Center for Sundhed og Ældre. 

1.0 Målgruppe
Unge i alderen 14-17 år. 

Gruppen af ungarbejdere i ældreområdet omtales som ”spirer”.

 

2.0 Ansættelsesforhold 
Spirerne er omfattet af arbejdsmiljølovens regler for unge. 

2.1 Forberedelse
Det er det enkelte plejecenter/team, som vurderer:

  • om de har medarbejderressourcer til at kunne tage imod ”spirerne”
  • hvor mange “spirer” de ønsker at ansætte

Inden jobstart skal teamleder: 

  • informere den unge og dennes forældre om arbejdet (hvad det vil sige at arbejde på et plejecenter)
  • informere forældrene skriftlig
  • sikre en underskrevet samtykkeerklæring fra både den unge og dennes forældre

2.2 Løn
Spirerne (fritidsjobberne) indplaceres i FOAs overenskomst for unge i ældreområdet, da de er at betragte som timelønnede, da vagterne aftales fra uge til uge.

2.3 Arbejdstid
Spirerne er omfattet af undervisningspligten. Det betyder, at der planlægningen af arbejdstiden skal tage hensyn til de unges skolegang. Arbejdstiden tilrettelægges sammen med den unge, så det passer ind i dennes skolegang. Arbejdstiderne kan tilpasses fra uge til uge, så det er fleksibelt i forhold til skolegang og lektier.

Som udgangspunkt planlægges arbejdstiden på 1-2 eftermiddage om ugen på hverdage. Den enkelte unge kan lave aftaler om arbejde på lørdage eller i ferieperioder under forudsætning af, at der er en kontaktperson eller anden ansvarlig tilstede på vagten. 

2.4 Vagtplanlægning
Arbejdstiden skal overholde nedenstående arbejdstidsregler for unge.

  • Maksimalt to timer om dagen på skoledage, hvis den unge går i folkeskole
  • Maksimalt syv timers arbejde på ikke-skoledag
  • Den samlede ugentlige arbejdstid må ikke overstige 12 timer
  • Ingen arbejde på søn- og helligdage
  • Hvileperiode på mindst 14 timer i døgnet
  • To sammenhængende fridøgn pr uge – heraf skal et fridøgn være på en søndag
  • Ingen arbejde i tidsrummet fra kl. 20-06

2.5 Arbejdstøj
Spirerne får udleveret arbejds-t-shirts, så det er tydeligt for både medarbejdere, beboere og pårørende, at det er en spire, som ikke varetager alle typer opgaver.

2.6 Opsigelse
Begge parter kan opsige ansættelsesforholdet med dags varsel under henvisning til reglerne for timelønnede vikarer.

 

3.0 Ledelse af Spirer
3.1 kontaktpersonsordning
Hver spire får tilknyttet en kontaktperson i teamet. Kontaktpersonen:

  • fortæller spiren om arbejdet og rammerne for jobbet
  • sætter spiren godt i gang med arbejdet og tilpasser opgaverne undervejs
  • er på arbejde samtidig med spiren i de første måneder, så de kan støtte spiren i arbejdet

De øvrige medarbejdere skal også være klædt på til at guide og støtte de unge, når der er behov for det.

3.2 Introduktion
Inden de unge påbegynder arbejdet på egen hånd skal de igennem en grundig introduktion til plejecenteret og arbejdet i ældreområdet. De unge skal introduceres til følgende:

  • Hvad er det for et plejecenter/enhed de er blevet ansat i?
  • Hvilke borgere bor i enheden?
  • Hvilke funktioner varetages i centeret
  • Hvordan ser hverdagen/dagsrytmen ud?
  • Hvad er demens?
  • Hvilken adfærd fra beboerne kan de opleve?
  • Hvordan kommunikerer man med kolleger og beboerne?
  • Ordentlighed
  • Tavshedspligt
  • Adfærd og praksis
  • Hygiejne
  • Rammer for arbejdet – arbejdsopgaver, prioritering af opgaver, mødetid, antal arbejdstimer, løn, ferie osv.

3.3 Arbejdsopgaver
For spirerne, vil arbejdsopgaverne primært bestå af opgaver, der bidrager til det sociale liv hos de ældre enten på tomandshånd eller i grupper. Opgaverne kan være:

  • Læse højt
  • Gå en tur
  • Spille spil/lægge puslespil
  • Bruge Ipad og andre digitale aktiviteter som fx gulvspil
  • Hjælpe med virtuel kommunikation mellem beboere og pårørende
  • Spille musik/synge
  • Borddækning
  • Lægge vasketøj mv sammen
  • Rydde op i beboernes hjem sammen med beboerne

4.0 Slutsamtaler
Inden den unge fylder 18 år, skal der afholdes en slutsamtale mellem spiren og teamleder samt eventuelt en uddannelseskoordinator. 

Samtalen skal bidrage til at runde ansættelsen godt af samt få afklaret, hvorvidt den unge ønsker at søge ind på en uddannelse inden for ældreområdet. Slutsamtalen rummer også en evaluering af ansættelsesforløbet, så plejecentret og ældreområdet kan anvende erfaringerne i tiltrækning/rekruttering af unge til området.

Formål med ansættelse af unge i ældreområdet

Ældreområdet i Næstved Kommune ønsker at styrke kendskabet til SOSU-fagene blandt unge for på længere sigt at få flere til at vælge SOSU-uddannelser og dermed skabe bedre rekrutteringsmuligheder. Et fritidsjob i ældreområdet skal være med til at inspirere unge mellem 14 og 17 år. I fritidsjobbet bliver de unge præsenteret for arbejdet med ældre mennesker og får forståelse for det vigtige, spændende og meningsskabende arbejde der udføres af fx Social- og sundhedshjælpere og Social- og sundhedsassistenter.

 

 

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Center for Sundhed og Ældre
Faglig målgruppe: Alle
Udarbejdet af: Instruksgruppen i CSA
Godkendt af: Helle Janni Sztuk
Faglig ansvarlig: Instruksgruppen i CSA
Godkendt: 2025-05-02 00:00:00
Gældende:
Revisionsansvarlig:
Revision: 2027-04-16 00:00:00
Version: 1
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: UNG, UNGE UNDER 18, ARBEJDSFORHOLD, KONTAKTPERSON, KONTAKTPERSONORDNING, INTRODUKTION, OPGAVER, LØN, SPIRER, ARBEJDSTID, FRITIDSJOB, ARBEJDSOPGAVE