RAMMER OG AFTALER - Brug af privat telefon, internet og sociale medier -NÆ

Fremgangsmåde

Regler og rammer for brug af internettet og sociale medier i arbejdstiden, skal følges for at;  

- bevarer fokus på kerneopgaven. 

- have en respektfuld og nærværende omgang med borgerne. 

- fastholde et arbejdsmiljø / - moral, hvor private ”gøremål” ikke forstyrrer arbejdet for medarbejderen og kollegaerne.

 

I arbejdstiden gælder nedenstående regler.

 

1.0 Privat telefon

  • Telefonen skal være på lydløs hele vagten
  • Telefonen skal som udgangspunkt være i tasken eller garderoben
  • Der må ikke tages foto eller video af arbejdsrelaterede forhold på den private mobiltelefon

1.1 Brug af privat telefon i arbejdstiden
Medarbejdere kan undtagelsesvis få brug for at foretage eller modtage vigtige privatopkald i arbejdstiden. Her gælder det at samtalen: 

  • Skal være kortvarig
  • Ikke foregår i borgere eller pårørendes påhør
  • Ikke må påvirke omsorg og pleje til borgere
  • Ikke må være til gene for det øvrige arbejde eller kollegaer.

Ved særlige behov udover kan der laves individuelle aftaler mellem den enkelte medarbejder og teamleder.  


2.0 Brug af kommunens internet 
Det er tilladt at anvende kommunens internettet til at søge relevant viden og oplysninger i forhold til de opgaver man løser af arbejdsmæssig karakter.

Google mv. må ikke benyttes som retvisende for pleje- og behandlingsindsatser.  Her anvendes instrukser i KVAS og VAR. 

Medarbejdere der tilgår internettet via distriktets computere, IPad og tlf. sætter spor, som kan føres tilbage til Næstved Kommune. Medarbejdere tilgå og anvende internettet, som ambassadør for Næstved Kommune, og kun anvende nettet i kommunens interesse.

Det betyder der ikke må: 

  • Søges på eller anvendes websteder, som indeholder ulovligt materiale, fx hacking, terrororganisationer, seksuelt materiale eller lignende
  • Anvendes kommunens devises til sociale medier, fx Facebook, instagram, Tik-Tok, Snapchat, dating sider m.m.
  • Ligges billeder, lyd- og filmklip op af borgere, pårørende eller kolleger på Facebook eller andre sociale medier, uden samtykke fra de berørte.
  • Offentliggøres personoplysninger om andre personer F.eks. i et indlæg på internettet. Personoplysninger er, hvis nogen kan finde ud af, hvem det handler om. Det kan altså godt være personoplysninger, selv om du ikke skriver personens navn.

 

3.0 Brug af privat internet i arbejdstiden 
Det er tilladt at tilgå privat internet, til private formål i frokostpausen, så længe det ikke påvirker omsorg og pleje til borgere eller indebær ulovlige handlinger fx hacking, terrororganisationer, seksuelt materiale. 

Det er ikke tilladt, at:

  • fremsætte synspunkter der er skadelige for kommunens omdømme i arbejdstiden fx. negative udtalelser på sociale medier
  • tilgå privat internet, til private formål, blandt borgere eller pårørende


4.0 Ytringsfrihed
Du er som offentligt ansat beskyttet af grundlovens bestemmelse om ytringsfrihed og kan på egne vegne deltage i den offentlige debat og fremsætte personlige meninger og synspunkter. Dette gælder også emner, der vedrører ens eget arbejdsområde, så længe du er udtaler dig som privatperson.

 

Formålet med instruksen er at medarbejderne skal kende regler og rammer for brug af internettet og sociale medier i arbejdstiden. 

At sikre, at medarbejderne bevarer fokus på kerneopgaven. 

At have en respektfuld og nærværende omgang med borgerne. 

At fastholde et arbejdsmiljø / - moral, hvor private ”gøremål” ikke forstyrrer arbejdet for medarbejderen og kollegaerne.

Medarbejderne er ansvarlige for, at kende og følge instruksen. Afvigelse fra instruksen kan få ansættelsesmæssige konsekvenser for det enkelte. 

Medarbejdere har pligt til, at informerer teamleder, hvis de er vidende om - eller selv observerer kollega, der i arbejdstiden tilgår ulovligt materiale. 

Dokumenttype: Instruks
Gældende for: Center for Sundhed og Ældre
Faglig målgruppe: Alle faglige målgrupper
Udarbejdet af: Instruksgruppen i CSA
Godkendt af: Mie Hadsbjerg
Faglig ansvarlig: Instruksgruppen i CSA
Godkendt: 2025-06-10 00:00:00
Gældende:
Revisionsansvarlig:
Revision: 2026-07-05 00:00:00
Version: 1
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: FORHOLDSREGLER, REGLER, SOCIALE MEDIER, PRIVATE GØREMÅL, PRIVAT